Lucka 19-21 i bokbloggarjulkalendern:

19: En bok med ett icke-mänskligt djur som huvudperson/berättare
Jag kommer inte på att jag har läst en bok med en sådan här typ av berättare eller en huvudperson… Jag läste lite deckarbarnböcker med djur som huvudpersoner, men då är det ju på flera sätt en mänsklig huvudperson/berättare som mer eller mindre är förklädd till ett djur, så jag tycker faktiskt inte att det räknas. Hm. Kanske kommer jag att läsa en bok som skulle kunna motsvara ett svar på denna fråga i framtiden, men jag kommer inte komma fram till om jag har läst en sådan bok ännu…

20: Noveller! Ja, nej? Favoriter?
Noveller – JA TACK! Jag älskar novellen som format. Jag upptäckte novellen en del på gymnasiet, men upptäckte den inte som format på allvar förrän på högskolan och sedan än mer tack vare Novellix som initiativ! Noveller är ju inte per automatik bra, men de kan vara – faktiskt – så fantastiskt bra med tanke på att man har ett begränsat utrymme men fortfarande verkligen kan berätta någonting på detta begränsade utrymme. Jag älskar vad som kan skapas med detta utgångsläge och jag är en av dem som personligen verkligen gillar ögonblicksberättelser som ju noveller ofta blir. Kika gärna in vad jag läst för noveller genom att klicka på etiketterna som har med novell att göra till höger i rollen…

21: Biblioteksminnen
Oh – jag har massor! Både som barn, som elev i alla åldrar, som student och även nu som vuxen. Jag har alltid trivts i biblioteksmiljö och kommer nog alltid att göra detta och i miljöer man trivs i tror jag att man alltid kommer att ha – mer än ett! – minne. Jag är så oerhört tacksam för att bibliotek finns, att bibliotekarier finns och alla de där böckerna i hyllorna. För mig har det givit många fina läsminnen, bokminnen, biblioteksminnen, studieminnen och det har varit mer eller mindre magiskt (kanske särskilt som barn!)!

Kommentera gärna!

