Wallflower

wallflower[1]För ett par dagar sedan läste jag ut den där boken jag väntat med att läsa, att till och med klicka hem eller ens låna hem i en evighet… Jag har ju sett filmen och gillade den mycket (och jag äger den!) och jag har bara känt att jag måste få lite distans mellan filmen och boken. Och jag tror att jag väntade lagom länge i ärlighetens namn. Jag väntade tillräckligt länge för att sudda detaljerna från filmen lite och jag väntade lagom länge för att när jag läste kunna känna att jag kände igen mig och det kändes bara bra och som ett kärt och fint återseende.

Jag visste faktiskt inte att hela boken bara var skriven i brevform. Först var jag lite rädd för att det skulle göra boken mindre känslosam, men det blir ju inte riktigt så (och tack och lov för det) i och med förutsättningarna för brevskrivandet. Det blir liksom en snygg detalj i sammanhanget och det gör så mycket för hur man ser på Charlie. Breven blir utgångspunkten för honom att visa vem han är, berätta anonymt om sig och sitt liv utan att få direkt respons av någon och det här gör ju också att det är lättare att vara ärlig – både mot sig själv och inför andra.

Vi följer Charlie ett år – det är ett fullspäckat år. Mycket är så nytt och allt börjar med high school. Charlie känner någonstans att det är nu han kan försöka visa vem han är, ”delta” mera och man kan väl säga att man som läsare följer honom när han tar reda på mer om sig själv, om livet och det visar sig verkligen bli ett omtumlande år på flera sätt. Jag känner så mycket, både starkt med Charlie, men jag känner också ”ja” eller starkt ”nej” i vissa situationer… Jag förstår så mycket varför saker och ting blir som det blir på gott och på ont… För jag kommer ju Charlie ganska nära och bryr mig ju om honom!

Stephen Chbosky har verkligen skrivit en bok som ger ett exempel på hur det kan vara att vara ung och hur svårt det kan vara att vara sig själv oavsett vem man är. Jag gillar boken mycket. Jag vet dock inte exakt hur mycket… Jag kommer nog definitivt vilja se filmen snart. Bara för att jag vill träffa Charlie igen, för att jag vill känna och för att jag vill utsätta mig för den här berättelsen en gång till!


Wallflower
Författare: Stephen Chbosky
Förlag: Gilla böcker (2013)
ISBN: 9789186634391
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 thoughts on “Wallflower

Kommentera gärna!

