3 x mikrorecensioner

Först ut är den grafiska novelletten jag klickade hem nu i december:

RaddarenDenBarmhartiga[1]Min gymnasiekamrat Saskia Gullstrand har skrivit och tecknat Räddaren den barmhärtiga som är en (enligt mig) mörk gotisk grafisk novellette: tänk en mörk, snårig miljö, en kvinna med gevär, en jakt, ett rådjur och en flicka som verkar vilja hjälpa…

”Men du är trygg nu…”

Jag lyckades läsa denna novellette i samband med att sambon lyssnade på teatral skräckmusik till något youtubeklipp och jag måste säga att det inte blev fel utan gick hand i hand med noveletten som jag gillar mycket (inte minst på grund av det gotiska och känslan av att saker och ting inte är vad det verkar). Det är ju heller inte helt okänt att jag brukar gilla mörka berättelser.


Räddaren den barmhärtiga
Författare: Saskia Gullstrand
Förlag: Seriefrämjandet i samarbete med Kolik (2014)
ISBN: 9789185161744
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Sedan avrundar jag med två lättsammare barnböcker:

9789172703834[1]Jag återbekantade mig än en gång med en barndomsfavorit som väckte en del minnen och vissa bilder kände jag fortfarande igen i Sven Nordqvists Minus och stora världen. Minus har en dröm om att upptäcka världen,världen utanför tryggheten och hemmet.

”Och Minus gick för att se sig om i den stora världen och han hade bara en sak med sig – en sko.” (sid. 1).

Jag gillar den här boken mycket: Läsaren, eller läsarna, får följa Minus på sin färd där varje nytt uppslag ger en chansen att räkna, åtminstone upp till tio (och med hjälp av detaljerna per uppslag får man räkna flera gånger om). Det finns också möjligheter att räkna ännu längre och historien i sig är fantasifull och man kan läsa den både som vuxen och som barn även om man nog tolkar den olika och ser olika saker beroende på var man är i livet!


Minus och stora världen
Författare: Sven Nordqvist
Förlag: Nordisk bok (1990)
ISBN: 9179041736
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


mamubobb[1]I juletid har jag även passat på att bekanta mig med Wieslanders Mamma Mu åker bobb (där ju Sven Nordqvist dessutom är illustratör). Nyfikna Mamma Mu känner jag ganska väl numera, Kråkan och deras syskonlika relation likaså.

– Går det inte? sa Kråkan och fällde ner vingarna.
– Nej, sa Mamma Mu. Bobben har ju ratt. Och jag kan inte styra, för jag har ju inga händer. Och kråkor åker ju inte bobb.” (sid. 6).

Jag gillar andra Mamma Mu-böcker bättre (ja, jag har läst flera och om inte annat när min minstyster var yngre), men även den här har den där undertonen av den där komplicerade syskonkärleken som leder till den typen av relation som Mamma Mu och Kråkan har. Men det jag gillar med flera av de andra Mamma Mu-böckerna så är det de där igenkänningsmarkörerna som jag vet att många gillar: fraser som återkommer (till exempel den som fattas i slutet av den här då Kråkan ju brukar flyga in i Kråkskogen)…


Mamma Mu åker bobb
Författare: Jujja Wieslander
Förlag: Natur & kultur (2009)
ISBN: 9789127120334
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


6 thoughts on “3 x mikrorecensioner

Kommentera gärna!

