Allegiant

allegiant-roth_veronica-27309868-1008125923-frntl[1]Veronica Roths serie har jag alltså läst ut. Den lästes ut i år och sista, Allegiant, lästes ut innan julafton, men jag har inte riktigt vetat vad jag vill skriva om den förrän (i alla fall nästan) nu. Jag kan inte på långa vägar förstå att Roth faktiskt författat den här serien då hon endast  är ett år äldre än mig. Jag hade inte lyckats att pussla ihop både studier och författande, men det har Roth sannerligen gjort.

Jag trodde att Allegiant skulle vara en ganska typisk nummer tre i en trilogi. Men det är den på flera sätt inte – och – det är nog nästan det jag gillar allra mest. Jag kunde inte alls ana vart trean skulle leda och det uppskattar jag verkligen. Jag är därmed inte så irriterad eller besviken som jag sett att vissa varit på hur exempelvis boken slutar…

Jag tycker att jag får de flesta frågor besvarade sett till hela trilogin. Som läsare får man många frågor medan man läser böckerna, men de flesta lösa knutar knyts ihop. Och det jag inte får svar på i samtliga böcker, tycker jag inte att jag kan störa mig märkbart på i och med att jag följer en huvudperson i Divergent och Insurgent som är född i den dystopiska värld som är ny för läsaren, men inte för Tris. Hon kan inte ställa alla frågor som vi som läsare av denna värld ställer…

I Allegiant får läsaren två perspektiv, vilket jag på många sätt kan förstå. Huvudpersonerna är både Tris och Four – det ger mycket för berättandet, på gott och på ont. Det finns nämligen en uns irritationsmoment i det hela då det känns som att Tris och Four beter sig som tjuriga småbarn emellanåt, men å andra sidan tror jag nog att vi till mans kan vara likadana … kanske främst när det kommer till just nära och kära.

Mer kan jag inte skriva för att inte spoila läsningen för dem som kanske inte ännu har upptäckt denna serie eller läst den sista boken.

Överlag gillar jag Allegiant mycket, och för serien i sig känner jag detsamma. Nu är jag dessutom lite, lite mer sugen på att läsa novellerna som kretsar kring Four. Men jag lovar inte mig själv att jag kommer att läsa dem snart då tiden och framtiden helt enkelt får avgöra… Och i samma veva (då jag sett trailern för film två ett par gånger nu) känner jag mig inte jättesugen på att se Insurgent som film, trots att jag tyckte att Divergent var ganska bra som filmatisering…

One thought on “Allegiant

Kommentera gärna!

