Toppitopp noveller 2014!

Sedan 2013 då jag för första gången satsade på en Novellix-prenumeration, så fick jag en hel del läsestunder tack vare just detta format – en novell är perfekt att ta med i väskan, i ryggsäcken, i jackfickan (till exempel). I år utökade jag också möjligheterna att läsa böcker med hjälp av en läsplatta (som jag mestadels läst noveller på). Novellfromatet är utmärkt att konsumera till frukost eller till ett bad.

Min topp tre i år är följande noveller:

speciella_omstandigheter-ajvide_lindqvist_john-28097966-3391708934-frntl[1]John Ajvide Lindqvists Speciella omständigheter

Jag gillar den här så mycket speciellt tack vare ramarna. Det är som upplagt för att bli rädd – den är verkligen briljant! Jag älskar när en författare lyckas ta en ytterst vanlig situation, oerhört vanliga människor och lite vanligt övernaturligt ryktande och göra det såhär bra! Vill man bli rädd på mindre än en kväll ska man absolut läsa den här!

alla_vill_bara_ga_hem_RGB-544x768[1]Daniel Sjölins Alla vill bara gå hem

Den här novellen är också så oerhört briljant och en poäng görs på flera plan genom att utgå från det gråa, dassiga i vardagen och göra något mer av det… Jag är dessutom säker på att det finns mycket mer att läsa in än det jag gjort. Jag tror nämligen att det här är ett verk på få sidor som innehåller så mycket mer än vad man först tror! Det här är en novell som med fördel kan läsas samtidigt som någon annan – då har man någon att diskutera den med!

dostojevskij_rgb[1]♥ Fjodor Dostojevskijs En löjlig människas dröm

Den bästa klassikern i år är en novell! Dostojevskij tycker jag nog till och med är än bättre i detta format! Han lyckas göra en väldigt intressant berättelse, skruvad är den till viss del också, men samtidigt görs det poänger och novellen väcker många tankar! Här är en författare jag verkligen förstår har blivit klassikerklassad! Han har så mycket som fortfarande tilltalar!

Nu när det här är andra året i rad jag presenterar en novell-topp. Let’s make it a tradition? Jag läser ju som regel väldigt många noveller per år (även om romanerna är något fler), så det känns för min del mycket rättvist!

Kommentera gärna!

