En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret

När jag läste filmvetenskap för något år sedan såg jag filmen som är baserad på denna bok:

9132153570[1]Jag gillar idén till boken något oerhört (som Selznick själv sätter ord på i ”Författarens tack”):

”Jag hade länge velat skriva en berättelse om Georges Méliès, men det var inte förrän jag läste en bok som hette Edison’s Eve: A magical history of the quest mechanical life av Gaby Wood som den här berättelsen började ta form på allvar.” (sid. 527).

Det var så fröet såddes som skulle komma att bli den berättelse jag nu både sett och läst. Selznick illustrerar stora delar av berättelsen och det ger berättelsen en extra skjuts och jag tror dessutom att det gör en hel del för berättelsen som film också (då jag tror att det inte är lika lätt för en filmskapare att få egna bilder i huvudet då man redan i boken har bilder att inspireras av). Medan jag läser ser jag en samklang mellan boken och filmen, både vad gäller berättelsen som sådan (som ju som titeln indikerar är oerhört fantastisk) och även när det kommer till scenen, miljön och karaktärerna.

Jag tycker att det här är ett av få verk jag uppskattar nästan mer som både bok och film efter att ha tagit till mig båda versionerna: jag har insupit alla detaljerna som både verken gett mig och det känns som ganska fullbordade verk var för sig och även tillsammans eller bredvid varann. Jag bukar behöva påminna mig om att filmen och boken är två olika medium, men det behöver jag inte riktigt reflektera över i detta fall. Visst är det väl så att det finns fler detaljer i filmen: något fler karaktärer att lära känna och en och annan berättelse i periferin som inte fanns där (men det har ju också att göra med filmbranschens försök att vända sig till en bredare publik). Filmen älskade jag så oerhört i och med att den dessutom har en fransk touch och det gör hela filmen till en fin kärleksballad till Méliès, det förhöjer känslan av plats, tid och rum och det gör också att filmen får en fransk romantisk touch som flirtar med publiken.

Om vi nu återgår till boken är jag mycket glad över att det är den första boken utläst i januari. Den har så fina kvalitéer i illustrationerna, berättandet och språket. Allt är på något sätt välkomponerat och det är egentligen en sådan där bok som man skulle kunna läsa i en sittning en lugn skön kväll över någon kopp te, eller kanske ett glas vin…

Boken är klassad som barn-/ungdomsbok, men den kan med fördel läsas av alla åldrar och när det kommer till filmen tycker jag att även den passar en allålderspublik. Jag gillar både boken och filmen mycket och känner mig mycket frestad att låna och läsa Selznicks Underverk (som stod bredvid detta boklån på biblioteket nu i december)…

Hugo Cabret som huvudperson är föräldralös och berättelsen skulle inte fungera lika väl utan denna fakta, varpå jag också prickar av en första punkt i Kaosutmaningen 2015. Det är närmare bestämt punkt 28 som prickas av: ”Läs en bok som handlar om ett föräldralöst barn”.

5 thoughts on “En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret

    • Elina skriver:

      Det är ju det! Men jag försöker att endast pricka av en punkt på en bok… Det är därför jag misstänker att jag kanske inte ror hem det exakt i år! (; Men det är fortfarande en rolig grej! ;D

Kommentera gärna!

