Mikrorecension: Pauls flicka

pauls-flickaGuy de Maupassants Pauls flicka är en klassisk, lite längre (över 35 sidor) och ganska dramatisk novell som kretsar kring ung kärlek och unga känslor (på gott och på ont).

”Det unga paret gjorde sig ingen brådska. Deras båt, Madeleine, låg kvar, men just när de skulle stiga ned i den kysste de varandra till stor munterhet för åskådarna på bryggan.” (sid. 5).

Jag gillar novellen på flera sätt och den känns inte som en klassiker i mängden. Den har också ett driv i berättelsen, där jag både tycker mig kunna läsa novellen som just en berättelse, men där jag också tycker mig kunna läsa den mer symboliskt…


Pauls flicka
Författare: Guy de Maupasssant
Förlag: Novellix (2014)
ISBN: 9789175890562
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Mikrorecension: Pauls flicka

Kommentera gärna!

