Vårenkät

Jag blev taggad av Helen att besvara en enkät som handlar en hel del om den årstid som komma skall – nämligen våren. Jag kommer också välja att tagga enkäten vidare (men om man redan är tillfrågad, har besvarat denna enkät eller helt har valt att hoppa denna av olika anledning – jag överseende med detta): Nelly, Elen och Anna.


1. Vilket vårtecken längtar du mest efter?
Jag älskar att gå på promenader när våren börjar ge sig till känna – främst med de där gröna små vårtecknen i form av knoppar. Krokusar och annat vårfint tycker jag också oerhört mycket om (särskilt när jag upptäcker att de är påväg upp i min egen rabatt!).

2. Ett annat säkert vårtecken är när bokrean startar i slutet av februari. Har du någon särskild bok som du hoppas ska finnas till fyndpris på årets rea?
Jag har inga önskemål alls. Jag är överlag inte alls lika kär i bokrean i februari som jag var en gång i tiden (typ innan jag upptäckte bland annat bokmässan med fina mässpriser)… Så jag hoppas hitta några böcker eventuellt, men oftast köpes endast det jag verkligen vill läsa nu för tiden, eller titlar jag redan läst men inte äger. Jag köper aldrig (som jag gjorde innan) böcker jag tycker verkar bra då och där…

3. Våren bjuder också på många nya böcker. Är det någon/några som du längtar extra mycket efter?
Jag har kikat lite löst på utgivningen av några av mina favoritförlag. Det är inget jag känner att jag måste läsa eller toklängtar efter (även om det finns lite att vara nyfiken på). Däremot kommer jag spana in bibliotekets nyhetshylla för att ändå frestas en del av dessa titlar allt efter att våren och sommaren kommer (för ibland behöver man hålla de där böckerna i händerna för att bli nyfiken och intresserad på riktigt).

4. Finns det någon författare du önskar (men inte vet om det är aktuellt) ska komma med en ny bok/ uppföljare i vår eller senare under året?
Det finns ju vissa författare jag alltid kommer att ha lite extra span efter. Inom denna grupp av författare, återfinns John Ajvide Lindqvist, Erik Axl Sund, Lisa Bjärbo, Jenny Jägerfeld och Christin Ljungqvist – bland andra (och observera ordet ”bland andra”!).

5. Många tycker det är roligt att uppdatera garderoben när våren kommer med t ex en ny jacka eller nya skor. Är du på jakt efter något särskilt vårplagg?
Jag skulle inte klaga över att hitta den där perfekta vårjackan (just nu äger jag några jag inte trivs jättebra i, utan de mer finns i min ägo för att…). Och annars gillar jag sjalar – så kanske en ny fin vårigare en.

6. Finns det någon särskild debutant du ser fram extra mycket emot att läsa i vår, eller alternativt någon författare som för första gången översatts till svenska?
Jag har inte alls särskilt bra koll på debutanter… Jag är ledsen för att svaret inte blir längre än så (men tips mottages såklart tacksamt!).

7. Det kommer också många nya pocketböcker i vår. Är det några särskilda titlar du har väntat på ska komma i pocket?
Pockets är ju det bästa jag vet! Titlar jag redan har läst och tipsar om är Rainbow Rowells Eleanor & Park och Jenny Jägerfelds Jag är ju så jävla easy going. Titlar jag inte läst, men som är lite nyfiken på är också Claire Messuds Kvinnan på övervåningen som andra verkar tipsat om.

8. Sist men inte minst, det är ju inte vår än och även vintern har ju sina positiva sidor. Berätta vad du tycker är bäst med vintern!
Jag uppskattar den friska luften, den vackra vita snön som gör så mycket för landskapet, och som ju faktiskt också gör allt ljusare. Jag ogillar inte våra årstider här i Sverige och det enda som irriterar mig kan väl vara vädrets lite delade sida… Bestäm dig, kära väder! Det är min enda kommentar.

6 thoughts on “Vårenkät

Kommentera gärna!

