Kulturkollos tisdagsutmaning: Språk

Än en gång kommer Kulturkollo med en tisdagsutmaning som jag känner att jag kan, vill och har tid att vara med i! Denna vecka är det språkets vindar som blåser på Kulturkollo. Veckans tisdagsutmaning består av två stycken frågor (fetade) och efter vardera fråga följer mitt svar!


1. Vilket är världens vackraste (eller bästa, konstigaste, mest användbara…) ord?

Vilken är en av världens svåraste frågor att besvara? Nej, inte riktigt kanske, men nästan. Jag skulle vilja svara med något käckt ord som kan betyda flera olika bra saker beroende på sammanhang, men då skulle jag säkert inte kunna ge ett svar den här veckan… Däremot skulle jag vilja påstå att ett av de mest kraftfulla, tydliga och mest användbara orden i världen är ordet ”nej”. Så det ordet vill jag slå ett slag för!

2. Saknar du något ord i svenska språket? Uppfinn ett!

Jag älskar sammansatta ord. Det behöver inte vara ord som är godkända av Svenska Akademien, utan mitt hjärta slår ett slag för sammansatta, påhittiga ord varhelst jag hittar dem (och helst i någon skönlitterär favorit)! Ett ord jag gillar mycket för eget bruk är ”älsklingsallt”. Ordet ger upphov till viss tolkning, men för mig betyder det att någon eller något fyller ut så pass många poster nära mitt hjärta att det inte finns någon annan rättvis beskrivning av denna person eller sak… Det är liksom känslorna som definierar ett ”älsklingsallt”.

4 thoughts on “Kulturkollos tisdagsutmaning: Språk

Kommentera gärna!

