Fem Frågor till Fruktans Erik Odeldahl

5 frågorÄntligen är det igångkick 2015 för Fem frågor. Det är också dags för första festliga fredagen i Fruktans anda av en rad! Jag läste i somras Stockholms undergång av Fruktan och vad jag tyckte om novellsamlingen kan man läsa här. Mer om Fruktan som är ett skrivarkollektiv kan man istället läsa här. Just Erik Odeldahl ligger bakom novellen ”Lönelördag” i novellsamlingen:


Erik_Odeldahl_Fruktan_StockholmsUndergång

 

Fem frågor till Erik Odeldahl:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Undersökande. Noggrann. Semi-disciplinerad.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess? 
Jag behöver förbereda mina berättelser noga. Oftast vet jag början, mitt och slut och har en utförlig synopsis innan jag börjar skriva. Den håller i och för sig aldrig, för jag kommer alltid på något bättre medan jag skriver, men utan en nedlåst plan så kommer jag ingenstans.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma? 
“Mirakelmakarna” – en satirisk roman om religion, sexslavar och mördade statsministrar som jag skrev i mitten av nittiotalet. Den blev aldrig färdig, men har så många bra idéer bland alla de dåliga att jag måste ta upp den igen någon gång.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)? 
Nick Harkaways “The Gone-Away World”, eller kanske “I am Legend” av Richard Matheson. Eller “LA Confidential” av James Ellroy. De är alla helt perfekta.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
“Cryptonomicon” av Neal Stephenson, men mest för att jag nyligen har hittat anledningar att referera till den på jobbet i många olika sammanhang. Den är också en snudd på perfekt bok.

 


Foto: http://fruktan.se/


Kommentera gärna!

