Tematrio: Vilja-läsa-böcker

tematrio[1]Den här veckan har jag slagit mig till ro för att delta i Lyrans Tematrio. Temat denna vecka är böcker man skulle vilja läsa av olika anledning: ”Berätta om tre böcker ni skulle vilja läsa!” Såklart finns det ju som Lyran är inne på en hel del anledningar till varför man vill läsa vissa böcker, och det kan också finnas vissa orsaker till varför man inte bara läser dem… Men hur det än är så finns det tre böcker jag gärna skulle vilja ta upp i tematrion:

1. John Williams Stoner vill jag läsa. Det är nästa bok till bokcirkeln och jag har hört så mycket gott om den! Jag blev dessutom än mer sugen på att läsa den när jag hörde att den inte bara är populär nu, utan mer eller mindre är nypopulär, eller ska man säga pånyttfödd (i och med att den här romanen är femtio år gammal)? Det känns som om jag bör ha försökt mig på den faktiskt och hoppas såklart tycka om den en hel del till på köpet!

2. En annan bok jag länge velat läsa, men varit lite för feg att ta mig an (på grund av att jag är så rädd att bli besviken) är boken jag läser just nu om kvällarna: Fredrik Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt. Den här boken är ganska nyss påbörjad och jag gillar den redan mycket… Men jag undrar varför jag är så bra på att i enstaka fall envisas med att vilja läsa en bok, vara rädd för att bli besviken på boken varpå jag väntar nästan för länge med att verkligen läsa den fast jag ju så innerligt vill!

3. Den bok jag köpt på rean och som alltså inte är läst sedan tidigare är Marie Lus Legend. Den kan jag också meddela att jag vill läsa en hel del. Det är inte en slump att det var den enda olästa boken sedan innan som klickades hem med bokreaskörden i år… Däremot hamnar jag lite i dilemmat jag beskriver i punkt två… Jag är någonstans rädd att bli besviken (på grund av höga förväntningar) och därför kanske jag väntar alldeles för länge innan jag tar mig an den… Men jag hoppas jag inte hamnar i samma tankemönster nu när jag försökt avslöja mitt onda mönster för mig själv!

16 thoughts on “Tematrio: Vilja-läsa-böcker

  1. ljufa skriver:

    Jag är också väldigt nyfiken på att läsa Stoner. Hoppas att jag kommer läsa den innan året är slut. Ser fram emot att läsa din recension sen 🙂

    • Elina skriver:

      Jag hoppas den är då bra som jag tror! (: Recension kommer nog i april någon gång (då boken redan nu är påväg till mig så kan jag nog påbörja den hyfsat snart)! (:

  2. Robert W skriver:

    Jag läste Mormor hälsar och säger förlåt för ett par veckor sedan, och jag tyckte om den. En väldigt annorlunda bok och det dröjer innan man ser hur de lösryckta delarna vävs samman.

    • Elina skriver:

      Jag gillar den redan och gillade (trots att jag först var lite tveksam) ”En man som heter Ove” mycket mer än vad jag hade kunnat ana!

    • Elina skriver:

      Angående Backman gillade jag ”En man som heter Ove” mycket mer än vad jag trodde allt eftersom jag kom in i romanen och nu tror jag att jag har hittat en bok som passar mig ännu bättre när jag börjat läsa ”Min mormor…”. Så jag behöver inga uppmuntrande kommentarer för jag är redan övertygad! (; (:

  3. Lena skriver:

    Jag har läst böckerna om Ove och Brit-Marie av Fredrik Backman och älskade dem båda. Har även hans två andra böcker, men dem har jag inte hunnit läsa ännu. Ledgend-serien är riktigt bra.

Kommentera gärna!

