Kulturkollos utlottning av ”Skymningsporten”

Ni har väl inte missat att Kulturkollo kommer att lotta ut ett exemplar av Jeanette Wintersons Skymningsporten? Det har inte jag och Kulurkollos meddelar: ”Reglerna är enkla – för att delta i utlottningen berättar du i en kommentar, eller i egen blogg om en roman du läst mer än en gång och som du vill tipsa andra om, berätta varför just den boken är så bra.”

hettaochvitt[1]En roman som jag har läst flera gånger, inte minst för att jag har analyserat den i min lärarutbildning inom svenskan, är Mare Kandres Hetta och vitt. Den kan både tolkas som en roman eller som en novellsamling. Det beror helt på hur man väljer att sammanföra eller inte sammanföra novellerna till varandra… Det är en roman som verkligen går att diskutera och jag älskar de gotiska inslagen, de poetiska och det tolkningsbara. Jag är så glad att jag introducerades denna roman i utbildningen, för i sanningens namn hade jag nog aldrig snubblat över den ännu, kanske aldrig.

Jag har läst den här romanen kanske sex gånger. Delvis för att den är ganska kort, men den är så fantastisk jag faktiskt har velat läsa den flera gånger. Jag har läst, tänkt, läst igen och tänkt. Jag har tänkt så pass mycket både ensam och tillsammans med andra att detta blev en självklar grund för en av mina analyser inom svenskan.

Utlottningen kan man delta i tills midnatt den 8:e april. Vinnaren dras den 10:e (på min födelsedag).

2 thoughts on “Kulturkollos utlottning av ”Skymningsporten”

Kommentera gärna!

