Min mormor hälsar och säger förlåt

min-mormor-halsar-och-sager-forlatFredrik Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt är inte ännu en En man som heter Ove. Jag är mycket glad att det är något nytt, samtidigt som jag känner igen Backman där mellan raderna också. Det är en ny röst, en ny berättelse. Nu är det Elsa som är huvudperson, hon är sju år, snart åtta. Hon är den hon är och hon vet vad annorlunda är. De andra barnen på skolan har gjort klart detta för länge sedan…

Man kastas verkligen in i den här historien och det är från början ganska överdrivet, men på ett sätt att jag kan acceptera. Det känns som att det är den här historians sätt att berättas. Det känns som om det är det enda rätta. Elsa har dessutom fantasi, och om det är hennes perspektiv den här berättelsen utgår från finns det kanske inte heller något som hindrar de mer överdrivna inslagen? Allt som Elsa berättar behöver ju inte vara verklighet, det kanske också kan vara fantasi!

Efter bara ett par sidor så föll jag för Elsa som karaktär. Hon är en liten besserwisser, hon gillar ord, grammatik och kan det där så bra att hon rättar de som råkar säga fel. Hon är ärlig och hon är så fascinerad av superhjältar och Harry Potter. Så what’s not to love vad gäller Elsa? Elsa har inga vänner i skolan, men hon finner andra vänner genom romanen. Vänner i alla åldrar och i alla former. Hon är så oerhört klok också, sådär klok som bara frågvisa, ärliga och barn som är sanna sig själva kan vara…

I den här romanen är Elsas mormor, den som förstår Elsa på så många sätt, helt spritt språngande galen (på ett sätt som är mycket överdrivet, men som någonstans också passar historien)… Mormorn, Elsa, alla breven och alla karaktärerna, hur överdrivna och osannolika förhållandena mellan dem är, så köper jag dem inom ramen för denna historia. Delvis för att jag tycker att det passar och för att jag tycker att det på ett förstärkande sätt ändå får mig att känna att världen faktiskt är liten ibland. Jag inser också mycket andra saker, hur ens förflutna kan påverka och förändra en, hur minnen lever kvar hos oss, hur en och samma person kan upplevas på olika sätt i olika tider och av olika personer.

Den här romanen fick mig att gråta, känna och älska. Efterordet fick mig dessutom att älska Astrid Lindgren så mycket mer och Backman som författare… Även om romanen kanske hade kunnat kortas ner en del och kanske hade kunnat korrekturläsas ännu en gång, så känner jag att det hela blir en liten sak i sammanhanget. Allt vägs upp av budskapet om rätten att få vara annorlunda och att få vara sig själv och allt vägs också upp av Elsas och mormorns fantastiska sagovärld Miamas! ♥

Detta är även ”en bok som utspelar sig under vintern”, varav jag prickar av punkt 3 i årets kaosutmaning.


Min mormor hälsar och säger förlåt
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Månpocket (2014)
ISBN: 9789175033204
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


11 thoughts on “Min mormor hälsar och säger förlåt

  1. Eli skriver:

    Tyckte också mycket om 🙂 Håller med om att en nog inte kan läsa den med förutsättningen att det ska vara en ny Ove, och att en får ta det överdrivna lite som det är 🙂

Kommentera gärna!

