Fem frågor till Fruktans Eira A. Ekre

5 frågorNu är det än en gång festliga fredag på bloggen och dags för Fem frågor. Idag är det dags för fjärde inlägget tillägnat Fruktan! Jag läste i somras Stockholms undergång av Fruktan och mer om vad jag tyckte kan man läsa här. Mer om Fruktan som skrivarkollektiv kan man också läsa om här. Idag är det Eira A. Ekres dag! Eira ligger bakom novellen ”Regnbågen” i älskade Stockholms undergång:


 

Eira A Ekre_Fruktan_StockholmsUndergång

Fem frågor till Eira A. Ekre:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Surrealist, eskapist, superhjälte

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Blodad tand.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Mitt första post-apokalyptiska manus som jag skrev i högstadiet. Det var väldigt havsigt, men hade en bra grundpremiss, och jag brinner fortfarande för karaktärerna.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
Howl’s Moving Castle av Diana Wynne Jones. Det är en beundransvärd och hemtrevlig saga.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
I Am Not Myself These Days av Josh Kilmer-Purcell. Inte bara en av de bästa böcker jag läst, utan också en otroligt fascinerande självbiografi.

 


Foto: http://fruktan.se/


Kommentera gärna!

