Kulturkollos tisdagsutmaning: Så in i Norden!

Kulturkollo vill denna vecka att man berättar om en nordisk bok, film, TV-serie och musik:

  • en bokUnderfors av Maria Turtschaninoff. Maria är från Finland, men jag tycker att allt blir lite väl krångligt å ena sidan, då hon ju samtidigt bott i Sverige och så vidare och skriver på svenska (vad jag har förstått?). Men jag väljer ändå att räkna med denna titel. En urban fantasy-roman som jag gillade en hel del när jag läste den.
  • en film: Här vill jag tipsa om två filmer: dramafilmen Efter bröllopet (också ett samarbeta mellan Sverige – Danmark) och skräckkomedin Död snö (norsk). Den mest sevärda är helt klart Efter bröllopet som är diskuterbar på flera plan. Det andra tipset är mer en liten kul film om man gillar skräck och kan tänka sig en komedi (som blir lite extra kul på norska).
  • en TV-serie: Kan man svara på Bron på detta? Det måste väl i alla fall vara ett av de bättre och mest lyckade samarbetena jag snubblat på mellan Danmark – Sverige? Jag fastnade riktigt ordentligt när serien visades i svt (inte bara första säsongen). Annars gillade jag också danska Anna Phil en hel del kan erkännas när den visades i svensk tv. Jag gillar att titta på spännande dramaserier överlag (det är ofta då jag fastnar).
  • musik: Vad i hundan lyssnar jag på som är nordiskt? Jag lyssnar säkert på en del (kanske också utan att veta om det), men jag måste få nämna en låt och ett band som är typiskt utnött under min uppväxt så är det finska Bomfunk MC´s och ”Freestyler”.
8 thoughts on “Kulturkollos tisdagsutmaning: Så in i Norden!

    • Elina skriver:

      Ja, fler än de jag räknat upp, men det är just dessa två som jag minns mycket och håller lite närmare hjärtat (vad jag kan komma på)! (; (:

Kommentera gärna!

