Fem Frågor till Fruktans Fredrik Stennek

5 frågorNu är nästa festliga fredag här och det är än en gång dags för Fem frågor. Det är femte inlägget i inslaget tillägnat Fruktan! Som sagt förut läste jag i somras Stockholms undergång av skrivarkollektivet Fruktan. Vad jag tyckte om novellsamlingen kan man läsa här. Mer om Fruktan som skrivarkollektiv kan man istället läsa om här. Idag är det Fredrik Stenneks fredag! Just Fredrik har författat novellen ”Höjdskräck” i älskade Stockholms undergång:


 

 Fem frågor till Fredrik Stennek:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
1. Gnetig, vankelmodig, publiceringsskygg

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
2. Tid.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
3. Jag försöker glömma mina dikter från gymnasiet, men har inte lyckats än.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
4. Det finns många. Med risk för att inte vara särskilt originell svarar jag ”1984”, eftersom det är den mest fulländade bok jag har läst.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
5. ”Den svarta svanen” av Nassim Nicholas Taleb.
För att han försöker förklara varför världen verkar styras av oväntade händelser, och övertygande argumenterar för att de modeller vi använder för att bedöma risker ofta är otillräckliga.

 


Foto: http://fruktan.se/


Kommentera gärna!

