Legend

Marie Lu har jag ju hört många tala om över en mycket lång tid! Och jag har tänkt att jag ska läsa Legend någon gång, men det blev inte av förrän nu när jag ju hade klickat hem den på bokrean (som den enda bok från rean som jag inte innan hade läst). Och: Vilket bokreafynd!

Legend är riktigt spännande! Det är en dystopi som är skriven med en väl avvägd dos av händelser, information och vardag. June och Day som man följer i kapitlen (antingen den ena eller den andra) känns också som en väl vald detalj som passar. Sedan kan jag ju visserligen lista ut ungefär exakt vad som kommer att hända ganska snabbt i första boken i Legend-trilogin, men det finns också saker jag inte kan förutspå på förhand…

Jag gillar utgångspunkten för trilogin: det är någon gång i framtiden och det USA vi känner till i vår nutid är ett minne blott och mer eller mindre en skröna. Den amerikanska västkusten kallas numer Republiken och är en militärstat med Elektorn vid makten. Republiken för krig mot sina grannar som kallas Kolonierna och det finns klara och tydliga riktlinjer för hur man får och inte får bete sig i Republiken. Militärer marscherar gatorna, håller ständig koll och de försöker utröna vem som skulle kunna vara en del av den motståndsrörelse som även existerar… Inom Republiken finns stora klasskillnader och många lever praktiskt taget på gatan. Olika former av pest härjar i staten. Alla barn genomgår dessutom en Prövning för att man ska kunna utröna vilka medborgare som har särskilda förmågor staten kan ha nytta av…

June är ett underbarn sett till sin Prövning. Hon är den enda i Prövningens historia som kammat hem full poäng och hon har också särskilda förmågor som gör henne till en av de bästa militärerna Republiken har. Day är uppenbart intelligent, men lever i ett av slumkvarteren i Republiken, han har inte ett hem sedan hans egen Prövning, då han var en av dem som inte nådde upp till önskad poäng och därför fördes från sin familj…

Det låter till en början ganska osannolikt att June och Day skulle mötas någon dag eller av en endaste anledning. Men det gör de! Men med ett tillägg i ekvationen: att Day råkar vara en av de mest eftertraktade brottslingar Republiken har. Ja, då förstår man ju som läsare att Junes och Days vägar kommer att mötas förr eller senare!

Legend rymmer mycket: sorg, kärlek, vänskap, fiendeskap, död, liv, hopp, våld, makt, maktlöshet. Bilden av Republiken vidgas mer och mer, också bilden av Kolonierna och motståndsrörelsen.

Jag är så inne i den här serien nu att jag ska ta vara på den möjlighet som ges mig som läsare som är sen på bollen. Jag ges nämligen den oerhört delikata tillfredsställelsen, och möjligheten, att sluka seren i ett svep: Legend, Prodigy och Champion – alltså – i ett nafs! Jag är redan halvvägs i andra boken i serien!

För övrigt prickar jag av punkt 27 i Kaosutmaningen 2015: ”Läs en bok med en hund i”. Junes familj har nämligen en hund, Ollie.


Legend
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista (2013)
ISBN: 9789174992892
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


3 thoughts on “Legend

Kommentera gärna!

