Fem Frågor till Fruktans Jörgen Gavelin

5 frågorNu är det äntligen festlig fredag och det är än en gång dags för Fem frågor. Det är femte inlägget i inslaget tillägnat Fruktan! Som sagt förut läste jag i somras Stockholms undergång av skrivarkollektivet Fruktan. Vad jag tyckte om novellsamlingen kan man läsa här. Mer om Fruktan som skrivarkollektiv kan man istället läsa om här. Idag är det Jörgen Gavelins fredag! Jörgen står bakom novellen ”Möjligheternas stad” i älskade Stockholms undergång:


 

 Fem frågor till Jörgen Gavelin:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Jag är en humoristisk, karaktärsbeskrivande och igenkännande skribent.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
För mig är det viktigt att veta slutet av historien. Då kan jag i lugn och ro jobba med historien,  som i slutänden kanske får en helt annan avslutning.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
En opublicerad liten historia som heter Nattvandrare, det var den som fick mig på allvar att sätta igång med mitt skrivande.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
Jurtjyrkogården, min absoluta favoritskräckis som en gång fick mig att drömma om att bli en ny Stephen King.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Flykten från läger 14, Det är den sanna berättelsen om koreanen Shin Dong-huyk som växte upp i ett Nordkoreansk fängelse och det helvete han upplevde där.

 


Foto: http://fruktan.se/


Kommentera gärna!

