Champion

champion-lu_marie-27309787-4100119019-frntlJag kan knappt förstå att det är slut nu… Att jag lyckats plöja en hel trilogi på så kort tid! Vad nervös jag var när jag började läsa Legend, men det räckte för att jag skulle vilja läsa Prodigy så att jag fastnade mer och så nu har jag också läst ut tredje och sista delen i Legend-trilogin – Champion.

Nu när jag har hela trilogin bakom mig kan jag säga att Legend är den kanske mest ointressanta boken av dem alla tre på ett sätt. Mellanboken i en trilogi brukar vara ganska genomskinlig jämfört med första och sista boken (den kan lätt bli en transportsträcka), men här är fallet verkligen inte detsamma! Varje enskild bok i trilogin har sin egen starka ram, samtidigt som hela trilogin ramar in en huvudhistoria! Och det gillar jag något extremt då det verkligen känns som om detta är en riktigt genomtänkt trilogi och jag måste säga att jag överraskades flera gånger, och framför allt, i Prodigy och Champion.

Jag vill verkligen inte säga för mycket om denna trilogis sista roman, mer än att det är ett fortsatt utrymme för sorg, kärlek, vänskap, fiendeskap, död, liv, hopp, våld, makt, maktlöshet (men inte med exakt samma mått per ingrediens böckerna emellan). Champion rymmer även den en del lögner, sanningar och sjukdom. Min bild av Republiken fördjupas och detsamma gäller Anden som jag alltså får äran att lära känna mer i Prodigy. Jag får en fördjupad bild av Kolonierna och en mer komplex bild av Patrioterna.

Jag måste också säga att jag gillade slutet som lämnas lagom på glänt (vilket jag föredrar framför för låsta slut). Det här blir absolut en serie som får flytta in i någon av ungdomshyllorna! Där kan trilogin känna sig hemma med andra bra ungdomsromaner (en hel del dystopier och flera andra trilogier)!


Champion
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista (2014)
ISBN: 9789174995886
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


5 thoughts on “Champion

  1. Sara Swietlicki skriver:

    Åh, jag älskar slutet i Champion!!! 🙂 Jag funderar på att läsa Lus nya serie The Young Elite, men är rädd att den inte ska vara lika bra som Legend.

    • Elina skriver:

      Jag gillar det absolut (det är verkligen lagom öppet på något sätt). (: Jag kommer nog inte våga mig på den serien förrän om ett par månader åtminstone (p.g.a. samma farhågor som dig!)!

  2. bokhuset skriver:

    Älskade Legend-serien och håller med om att första boken var den svagaste. Till skillnad mot många andra trilogier blir den här bara starkare för varje bok. Den unga eliten var tyvärr en besvikelse men jag tror att det möjligen kan bli en upprepning, att andra boken visar sig vara starkare. Slutet antydde det i alla fall. 🙂

    • Elina skriver:

      Jag hade nog kanske inte läst tvåan eller trean om jag inte hade fångats så pass mycket av ettans fart (för jag tyckte den var lite förutsägbar)… Men det är otroligt trevligt att bli överraskad i bok nummer två och tre i trilogin! (:

      Aj, aj! Ja, man vet ju faktiskt inte. Jag är lite rädd för att läsa den serien så jag avvaktar nog ett par månader innan jag vågar testa…

Kommentera gärna!

