Kultukollos tisdagsutmaning: Så minns vi fredsdagen

Veckans utmaning hos Kulturkollo var mig ingen lätt en… Jag vet att jag försökt luska lite i detta, men de flesta jag känner väl minns kanske kriget vagt, men alla mina mor- och farföräldrar var också mycket unga på denna tid. Jag kan därför inte ge någon minnesbild för vad dessa personer som står eller stått mig nära på olika sätt minns eller mindes… Idag har jag egentligen också bara en farmor jag skulle kunna fråga och få ett säkrare svar…

Jag är intresserad av andra världskriget, på ett skräckfascinerat sätt. Andra världskriget är mitt exempel på något som smygande kan gå mycket snett och som är så komplext och invecklat att jag personligen fortfarande har svårt att greppa vad som faktiskt hände och inte hände mellan alla tveklösa fakta! Det här är för mig också ett exempel på något jag aldrig hoppas ska ske någonsin igen (fastän jag samtidigt vet att så inte är fallet fullt ut).

Jag tror att det är viktigt att minnas, att berätta, att ta del av (till exempel läsa)… Jag tror också det är viktigt att ta in olika perspektiv, vilket jag har gjort på ett personligare plan med hjälp av olika karaktärer av fiktiv art sedan jag var barn (när det nu då kommer till andra världskriget). Jag har läst om Steffies och Nellies historia i En ö i havet (Annika Thor) och resterande böcker i serien. Jag har läst om Hans historia i Ett regn av bomber (som dessutom är en lättläst ungdomsroman av Torsten Bengtsson) där jag får ett lite ovanligare perspektiv på ett sätt… Jag har även läst om Miriams historia i Jag heter inte Miriam (Majgull Axelsson) för ytterligare ett… Och även om det är fiktivt, så är det ju samtidigt inte det, för var och en av dessa historier berättar en sanning och dessa skildringar (bland annat) har berört mig så! Med detta sagt:

Jag har fått fiktiva minnen av fredsdagen!

4 thoughts on “Kultukollos tisdagsutmaning: Så minns vi fredsdagen

  1. Anna skriver:

    Tack för dina tankar! Det är viktigt med minnen – både fiktiva och verkliga. Jag heter inte Miriam är fantastiskt bra!

  2. Linnea/Bokblomma skriver:

    Det är tur att det finns så många böcker som handlar om Andra världskriget på ett eller annat sätt. Så kan vi som inte var med när det hände ändå försöka förstå och ta in vad som hände. En ö i havet-böckerna är för övrigt några av mina favoriter från tonåren. 🙂

    • Elina skriver:

      Ja – eller hur? Och vad gäller ”En ö i havet” tror jag att jag läste serien minst tre gånger kring tonåren och jag tittade även på tv-serien som gick och försökte övertala min syster att läsa böckerna! (; (:

Kommentera gärna!

