Tematrio: Kalasande

Lyrans trio denna vecka ska jag nog kunna ro hem! Denna vecka lyder tematrion: ”Berätta om tre böcker där man firar något; en födelsedag, en speciell händelse eller högtid eller något annat”.

1. Den förta serien (ja, inte bara en bok alltså) jag kommer att tänka på är J. K. Rowlings ”Harry Potter”. Jag tänker på alla typer av firande som sker inom ramen för denna serie (och hur jag skulle velat vara där och uppleva) – bara som exempel Harry Potters födelsedag (i bok ett som är så avgörande för allt som komma skall) och julfirandena (jag hade kunnat hoppa rakt in i ett om möjligheten fanns)!

2. Sedan tänker jag en del på Mary Ann Shaffers Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap och även om det inte var en bok jag blev överdrivet förälskad i så gillade jag tanken på de hemliga mötena som skedde i detta sällskaps namn, där man på något sätt festade till det tillsammans då tillfället helt enkelt erbjöds i den dåtid man levde i just då… Jag fick inre bilder av dessa möten som ett ljus i mörkret!

3. Sist men inte minst måste jag nämna Sandra Beijers Det handlar om dig. Denna bok får helt enkelt stå för alla de ungdomsromaner jag läst där fester står i stort fokus som en ganska stor del av ungdomskulturen! Här kanske man minst av allt firar något mer specifikt, eller man kanske firar ungdomen omedvetet eller helt enkelt hittar anledning att ställa till fest…

Festligt nog råkar detta dessutom vara det tusende inlägget här på bloggen (förstår ni – jag har publicerat 1000 (!) inlägg hittills)!

6 thoughts on “Tematrio: Kalasande

  1. Monika skriver:

    Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap är jag lite sugen på. Om inte annat så för att jag gillar de där kanalöarna 🙂

    • Elina skriver:

      Boken gjorde mig mer uppmärksam på en del av historien som hade gått mig förbi! Den är snabbläst och inte det bästa jag läst men absolut mysig ändå… (:

    • Elina skriver:

      Haha – fast stämningen i filmerna har jag tyckt förstärker min läsupplevelse sådär i efterhand! (; Det är inte för sent!

Kommentera gärna!

