Fem Frågor: Boel Bermann

5 frågorDet är än en gång festlig fredag och dags för ett sista Fem frågor som kan sammankopplas just med skrivarkollektivet Fruktan (Fem Frågor som inslag kommer tillbaka med jämna mellanrum)! Idag är det Boel Bermanns dag och det är helt klart bland annat henne jag kan tacka min läsupplevelse av Stockholms undergång för (tankar om antologin hittas här) – för utan hennes Den nya människan (läs mina tankar här) hade jag kanske inte haft alls samma pejl på Fruktan (som man kan läsa mer om här)! ♥ I Stockholms undergång står Boel Bermann bakom novellerna ”De vita” och ”Råttorna”:


 

 Fem frågor till Boel Bermann:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Kaosartad, strukturerad, envis

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Att vara riktigt envis.Till dig som skriver, förbered dig på att det kommer finnas stunder då du är på väg att ge upp. Du tappar tron på allt och ifrågasätter varje ord. Dina karaktärer verkar platta, du skriver som en kratta och det finns inte en chans i världen att din bok kommer bli klar. Det är i just den stunden som det gäller att kämpa vidare. Du kommer att hitta gnistan igen. Ge inte upp. Snart blir det fantastiskt igen.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Min dystopi Den nya människan, jag kommer aldrig glömma bort min debutroman. Ärligt talat måste jag fortfarande nypa mig i armen då och så för att inse att jag har skrivit en bok som en massa människor tyckte om att läsa. Det är fortfarande en surrealistisk känsla.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
The Road av McCarthy. Han åstadkommer extremt mycket med få ord. Hur han med så skenbart enkla medel får post-apokalypsen att framstå som oerhört vacker, mörk och vemodig.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Följande oheliga trio: American Gods av Neil Gaiman, Oryx & Crake av Margaret Atwood och Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams. Tillsammans har de citat för alla tillfällen i livet. Jag har läst om de böckerna så många gånger att de känns som gamla vänner.

 


Foto: http://fruktan.se/


Kommentera gärna!

