Kulturkollos tisdagsutmaning: Favoritdjur

Vilken passande tisdagsutmaning till veckans tema på Kulturkollo:

”Vilket är ditt fiktiva favoritdjur? 

(Och eftersom det är näst intill omöjligt att välja bara ett djur så är det fritt fram att berätta om hur många favoritdjur som helst!)”

Och man får dessutom svara att man har flera fiktiva favoritdjur och inte endast en!

Jag sitter hemma med mitt favoritdjur, som också kan vara ett favoritdjur fiktivt också: katten. Jag har två livs levande och jag känner alltid den där extra samhörigheten med en karaktär som är kattmänniska, gärna kattägare, och därmed har en ”fiktiv” katt i den meningen. Jag kan på rak arm komma på tre katter jag ändå måste gilla i Harry Potter: Hermiones katt Krumben (svenska namnet) eller Crookshanks (engelska namnet), vaktmästarens katt Mrs. Norris och även vår kära professor Minerva McGonagall som kan förvandla sig till katt… Jag skulle vilja säga att alla dessa katter har några av de kattdrag jag gillar bäst: personlighet, en envis sida, en trofast sida och de har den där gracen och smidigheten som bara ett kattdjur kan ha (i princip). En annan katt som är fiktiv som jag gillat sedan småbarnsben är Pelle Svanslös samt katten Gustaf, eller Garfield om man så vill.

Jag kan inte undvika att försöka dra in ännu en varelse från Harry Potter: Dobby. Jag vet att han är husalv och att han kanske inte i den meningen är ett djur, men jag vill ändå försöka slå ett slag för Dobby (och egentligen inte husalver som sådana)! Hans ögon är så bedårande, hans personlighet och hela hans uppenbarelse. Jag skulle vilja ha en egen Dobby på momangen om det fanns möjlighet, men jag inser verklighetens begränsningar (och också begränsningarna serien som fiktion ger mig i sin helhet). Men han är i alla fall bedårande och fastän han kanske har en lite negativ sida också, som i och för sig alla har, så förlåter man det i samma andetag som han ler och man inser att hans uppsåt är renare än vad djuret jag nämnde innan har…

Sist men inte minst vill jag också nämna det djur som jag lärt känna mer som fiktiv varelse än verklig: hästen. Jag har som liten varit hästtjej genom min mammas barndomsminnen och genom hästböcker, fastän jag i ärlighetens namn inte varit närmare en häst och ridning än att jag klappat hästar och hälsat på dem som små – och – att jag dessutom suttit på några få hästar i samband med ett flyktigt djurparksbesök eller så… Jag säger bara Pollux-böcker och många sådana och många kvällar av drömmande. Men kanske kommer jag uppfylla drömmen någon dag och lära mig rida som vuxen? You never know!

18 thoughts on “Kulturkollos tisdagsutmaning: Favoritdjur

    • Elina skriver:

      Den söta lilla husalven som arbetar för Malfoys, men som är så god och trotsar Malfoys för godhetens skull! Stort huvud, stora ögon, liten kropp har han och hans hjärta är så stort! (:

        • Elina skriver:

          Ja, mycket möjligt! (: Och en städalv vore ibland inte fel, det kan jag skriva under på. Men man kanske borde hjälpa alven med städningen ibland så att även alven fick lite tid att läsa! (; (:

    • Elina skriver:

      Ja, för Pollux hette den nog bara en tid då jag har för mig att det heter ytterligare något annat nu. (: Tänk vad mycket man kan förknippa med sin barndom! (: (;

    • Elina skriver:

      Haha. Det låter lite som mina. (; (: De kan vara oerhört graciösa och smidiga men det är vid väl valda tillfällen. När vi får besök kan de dessutom visa en extra graciös ska som att de vill visa den fasaden utåt! (; (:

  1. Helen Midnattstankar skriver:

    Pollux böckerna minns jag med! Som jag älskade sönder dessa böckerna, trots detta har jag en hel kartong fylld med böcker därifrån kvar =) Och katter är också favoriter här hemma! Jag delar hem med hela 4 st så det kan bli rätt livat här emellanåt. =)

Kommentera gärna!

