Tematrio: Olästa klassiker

tematrioTematrion hos Lyran denna vecka lyder som följer: ”Berätta om tre klassiker du inte läst, men är nyfiken på!” Och jag känner lite: Vart ska jag börja? Vilka titlar eller författare är de tre jag tror mig vara mest nyfiken på?

1. Vad som helst av Jane Austen. Jag har endast nosat på något utdrag i engelskan av Austen och jag är egentligen oerhört nyfiken på Jane Austen i sin fulla prakt, även om jag alltså aldrig kommit mig för. Jag inbillar mig att hennes klassiker är skrivna med glimten i ögat och att det finns en viss ton där som jag skulle tycka om. Men det vet jag alltså inte ännu.

2. Efter att ha sett filmen Den hemliga trädgården (som bok författad av Frances Hodgson-Burnett), måste jag också säga att jag är ganska nyfiken på boken. Jag är nog mest nyfiken på hur hon beskriver de yngre karaktärerna och hur deras relation till den hemliga trädgården, varandra och de vuxna beskrivs med ord!

3. Jag är också nyfiken på Mary Shelleys Frankenstein. Jag har sett den nämnas så många gånger i olika kurslitterära verk och jag har sett ett par stycken olika filmatiseringar av Frankenstein (vad det känns som i alla fall)… Och jag skulle verkligen vilja bekanta mig med denna klassiker någon gång i mitt liv.

8 thoughts on “Tematrio: Olästa klassiker

    • Elina skriver:

      Jag tror att jag ska kunna uppskatta henne på något plan. Men det är ju inte säkert och det vet jag ju inte innan jag testat!

    • Elina skriver:

      Eller hur? Jag vet i alla fall att jag inte har läst den (eller ja, möjligtvis något utdrag av den någon gång som max)… (; (:

    • Elina skriver:

      Då hoppas jag att du tyckt om Austen och Shelley! (: Jag visste knappt att ”Den hemliga trädgården” fanns förrän jag snubblade över filmen!

  1. Åsa C skriver:

    Eftersom jag nyligen läst Stokers Dracula, ligger det nära till hands även att läsa Shelleys Frankenstein, det får bli nästa skräckklassiker för mig! 😉 Spännande trio!

    • Elina skriver:

      ”Dracula” gillade jag en hel del. (: Man får ju ta en klassiker för klassiker, och jag tror nog faktiskt att jag skulle gilla ”Frankenstein”! Du med verkar det som! (; (:

Kommentera gärna!

