Mikrorecension: Fas 3

fas3Ann Herbeleins Fas 3 är en äkta vardagsnovell när novellen är just vardaglig på ett obehagligt och sorgligt sätt då den handlar om en nutid med tillbakablickande på ett förflutet och vad som blivit mellan två äkta makar.

Ett helt liv, tänker hon, ett helt liv ryms på ett hyllplan i mitt vitrinskåp. (…) Så unga vi var. Vad visste vi om livet? Vad visste jag om kärleken? (sid. 7-8).

Jag känner mycket när jag läser novellen och jag hinner tänka en hel del om både det ena och det andra. Novellen är välskriven då jag som läsare finner ett obehag i den sorgliga tillvaro som kantar just den här novellens vardag och jag tycker att mycket hinner sägas (inte bara med ord) på väldigt kort tid (man kan nästan säga att novellen fungerar lite som det där hyllplanet i vitrinskåpet)…


Fas 3
Författare: Ann Heberlein
Förlag: Novellix (2015)
ISBN: 9789175890708
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Mikrorecension: Fas 3

Kommentera gärna!

