Currently Reading Tag:

Nellons bokblogg har uppmanade i helgen den som känner sig manad att besvara Currently Reading Tag. Jag känner mig taggad att besvara samma frågor som Nelly med flera har besvarat och gör det därmed nu:

1. Hur många böcker läser du vanligtvis samtidigt?
Det beror lite på skulle jag vilja säga. Men det vanligaste är att jag läser en eller två böcker på samma gång om jag bara nöjesläser. Det är högst ovanligt att jag läser fler än två böcker samtidigt (enda undantaget har varit om jag läser en novellsamling eller dylikt under en längre tid). Läser jag däremot fack- och skönlitteratur på samma gång kan jag ha igång upp till och med fyra böcker samtidigt (varav jag varvar dem något i dessa fall).

2. Om du läser mer än en bok, hur bestämmer du när du ska byta mellan böckerna (läser du ett speciellt antal sidor i en innan du byter till den andra?)?
Ibland har jag en morgonbok och en kvällsbok. Men i fallet: fack- samt skönlitteratur på samma gång är det både en blandning av tidsplan, känsla och lust som styr det hela.

3. Byter du någonsin bokmärke när du är en bit in i en bok?
Det är ganska sällan, även i de fall där jag inte har ett bokmärke i den bemärkelsen. I det fall jag ofta byter bokmärke är när jag börjat använda inbundna böckers bokomslag i de fall det går…

4. Vart förvarar du boken du läser just nu?
Böckerna jag läser förvaras ofta på köksbordet/soffbordet/nattduksbordet och ibland följer såklart olika böcker med mig i mina väskor eller ryggsäckar (mestadels och alldeles tvunget om jag ska sova borta).

5. Vilket tid under dygnet spenderar du mest tid med att läsa?
På morgonen ägnar jag garanterat en halvtimma (då jag läser till frukosten). I övrigt brukar jag under arbetsveckan få lite läst innan läggdags också, men det kan variera från tjugo minuter till en timma (och ibland till och med mer). På helgerna läser jag ibland inget alls, men ofta på morgonen eller på dagen… Men när jag garanterat läser mest? Det är nog ganska olika från vecka till vecka helt enkelt.

6. Hur länge läser du vanligtvis i ett svep?
Det varierar som jag indikerade här ovan innan. Men cirka en halvtimma brukar vara det vanligaste i ett svep.

7. Läser du inbundna böcker med ”dust jacket” på?
Ja, det gör jag i princip alla gånger.

8. Hur läser du vanligtvis? Sitter, ligger, o.s.v.?
Jag läser alltid sittandes – alltså även när jag läser i soffan eller i sängen. Att vi numer äger en säng med stoppad sänggavel är ett klart plus för mina läsvanor (min rygg är evigt tacksam).

9. Tar du med dig boken du läser överallt?
Nej, för på jobbet vet jag att jag ändå inte får något läst. Så mina böcker stannar numer hemma under jobbtid. I övrigt har jag nästan alltid med mig något läsbart, åtminstone en diskret liten novell.

10. Hur ofta uppdaterar du dina framsteg i boken du läser på Goodreads?
Någon gång då och då när jag kommer ihåg helt enkelt. Ibland blir det mer sällan och ibland desto mer.

11. Vem vill du tagga?
Jag gör som Nelly och uppmanar den som känner sig taggad!

Kommentera gärna!

