Kalle och chokladfabriken

dahl-roald-kalle-och-chokladfabriken[1]Kalle och chokladfabriken av Roald Dahl är verkligen en sådan där krutbok med mycket stoff och en del vändningar. Det är ju en tänkt barnbok och jag tror absolut att den kan gå hem hos yngre med sitt överdrivna sätt och sin humor… Men för mig känns det också som att det är lite otäckt och skrämmande det här med det överdrivna och det humoristiska, för det känns samtidigt ganska makabert.

Jag kan erkänna att jag har missat både filmen och boken innan jag läste den här. Men nu har jag alltså i alla fall läst boken och dessutom testat Roald Dahl för första gången i mitt liv. Jag har hört en del om Roald och kanske mest om hans verk Häxorna som väldigt många verkar gilla.

I Kalle och chokladfabriken möter vi Kalle och vi utgår från Kalles perspektiv. Han är en liten pojke som bor i en stor familj på så sätt att både mor-, farföräldrar bor med familjen. De har det inte så lätt ekonomiskt och det enda Kalle brukar få varje födelsedag är en chokladkaka som man sparat in extra till hela året. Chokladkakan är så klart från Willy Wonkas chokladfabrik (eftersom Willy Wonka är ett godisgeni). Kalles mor- och farföräldrar kan en del historier om Willy Wonka och hans chokladfabrik (från den tiden när chokladfabriken hade arbetare från staden som stämplade in och ut varje dag, vilket den inte längre har)… Inför Kalles kommande födelsedag har Willy Wonka utlyst ett form av lotteri: i fem av hans många tusentals chokladkakor finns en guldbiljett och den som hittar en får komma till Willy Wonkas chokladfabrik på besök.

Man förstår att chansen att Kalle ska hitta en guldbiljett i sin årliga chokladkaka är väldigt liten. Men man har också sett framsidan och vet att Kalle nog på något sätt ändå kommer få en av guldbiljetterna. Man vet att Kalle kanske är ett av de barn som verkligen skulle förtjäna lite tur, inte minst för att han är en snäll liten pojke med mycket hjärta.

Ja, det här är en ganska besynnerlig bok på flera sätt. Den är överdriven på ett ganska otäckt sätt och många av de barn som besöker Willy Wonka går ganska hemska öden till mötes. Visserligen för att de inte lyssnar på vad de vuxna säger, men ändå. Det finns också något drömskt över, och något overkligt med, hela chokladfabriken och Willy Wonka och i princip det mesta han säger… Så mitt i alltihopa och framemot slutet av boken så undrar jag hur jag egentligen ska tolka hela berättelsen?

Roald Dahl har i alla fall gjort mig tillräckligt nyfiken på att vilja läsa åtminstone Häxorna också. Detta behöver inte ske inom en snar framtid, men någon gång i livet.


Kalle och chokladfabriken
Författare: Roald Dahl
Förlag: Rabén & Sjögren (2009)
ISBN: 9789129673937
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


3 thoughts on “Kalle och chokladfabriken

  1. Eli skriver:

    Jag håller med dig i att Dahls böcker kan verka skrämmande i det att de är väldigt överdrivna och makabra. Samtidigt älskade jag flera av dem när jag var liten för att han gör sådana hjältar av ganska ovanliga personer (barn). Till exempel Kalle från den jättefattiga familjen, Matilda som blir en superhjälte, och huvudpersonen i Häxorna som jag just nu inte minns namnet på. Visserligen råkar en del av barnen i Kalle och Chokladfabriken illa ut men det jag minns från min barndom är att det kändes som att han stod på barnens sida och lyfte upp de som inte annars blev upplyfta och det tyckte (tycker) jag var fint 🙂

    • Elina skriver:

      Ja, jag tror att man ser på vissa böcker också på olika sätt också i olika åldrar (jag vet till exempel inte om jag hade upplevt det makabra som barn). Men jag håller med dig i det du skriver om att han höjer upp Kalle och att det absolut är fint. (:

Kommentera gärna!

