Bilbo – En hobbits äventyr

9789172632226_200[1]Jag har sett filmerna och jag har trilogin i min ägo (vilken jag aldrig läst) och tänkte att nu, äntligen, skulle jag få igång läsningen av alla böckerna tack vare att Bilbo ingick i kurslitteraturen för sommarkursen… Och visst har jag läst boken och visst kom jag igång med läsningen av den, men det verkar inte riktigt vara en bok för mig.

Jag tycker att J. R. R. Tolkien har fantasi och jag ser också en humor jag inte sett på samma sätt i filmerna. Men i övrigt tycker jag att det är en ganska långsamtgående historia och den blir kanske inte mer spännande av att vi just följer Bilbo Baggers perspektiv (tyvärr).

Det som ändå finns i romanen och som jag tycker om är Baggers litenhet och hans feghet. För även om det är två av hans egenskaper som kan anses vara de sämsta, så blir det också de egenskaperna som gör att han lyckas komma undan samma direkta öde som sina medkamrater och som tvingar honom att istället plocka fram listen och modet och bli en blygsam hjälte.

För min egen del tycker jag nog att jag kanske kan låta de andra böckerna vara olästa. Jag älskar filmerna (särskilt trilogin) och jag tycker att jag kommer närmare karaktärerna genom filmerna än vad jag upplevde att jag gjorde i den här boken (men jag vet inte om trilogin är annorlunda mot detta verk?). Filmerna bygger också upp spänningen på ett annat sätt och vissa delar blir mindre löjliga för mig i filmerna – såsom sjungandet medan de vandrar. Jag tycker också att miljön och världen de vistas i blir så mycket mer påtaglig i filmerna då jag inte upplever miljön som sådär medryckande detaljerad i boken… Det enda jag får bäst bild av är egentligen Baggers grönskande hemvistsort.

Jag tycker det är kul att jag har läst och testat något av J. R. R. Tolkien, men jag är inte tillräckligt imponerad för att fortsätta.

I kaos-utmaningen i år prickar jag med denna titel av punkt 2: ”Läs en bok vari det inte finns någon telefon.”


Bilbo : en hobbits äventyr
Författare: J R. R. Tolkien
Förlag: Rabén & Sjögren (1979)
ISBN: 9129537622
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Bilbo – En hobbits äventyr

Kommentera gärna!

