Sommarläsningstaggen:

Nelly på Nellons bokblogg har taggat mig i Sommarläsningstaggen. Jag kommer dock hoppa över punkt tio som innebär att man ska skicka taggen vidare till tre andra, delvis på grund av att jag inte har tid att grotta ner mig i vem som redan gjort den/är taggad eller ej och jag vill delvis också uppmana att den som känner sig manad att göra den – gör den!


1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Mina svar kommer inte blir så krångliga, de fem böcker jag MÅSTE läsa i sommar är huvudlitteraturen i min sommarkurs. Därför kan jag konstatera att jag har följande måsteläs kvar att läsa: kurslitterära Nursery Realms, John Sauls Comes the Blind Fury, Charlie Higsons Fienden, kurslitterära Killing Monsters och för att vara helt ärlig – en hel drös med litteraturvetenskapliga artiklar.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Jag är ganska nervös på John Sauls bok där i och med att den är på engelska och jag är rädd att jag ska missa något viktigt eller helt enkelt tycka att den är evighetsseg av någon anledning att ta sig igenom. Men jag hoppas att den är riktigt bra och att jag inte har så mycket att oroa mig för.

3. Var är bästa stället att läsa på i sommar?
Jag vill svara på min fina uteplats, men solen har inte varit god nog mot mig hittills för att jag ska få uppleva det märkvärt alls… Jag sitter mest inomhus och plöjer kurslitteratur och känner längtan efter solen komma mer och mer nu.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer läsa någonstans?
Utomhus kommer jag garanterat att läsa på min uteplats, i övrigt blir det (och har redan blivit) läsning inomhus i soffan, vid köksbordet, i sängen och vid mitt skrivbord beroende på vad jag läser och om jag till exempel behöver anteckna något eller ej.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Just nu känns det som att det kommer kunna bli en av de noveller jag säkerligen kommer läsa i sommar (eller kanske kammar någon av novellerna jag redan läst hem priset?)!

6. Vilken bok borde alla läsa i sommar?
Ett av mina bästa läs förra sommaren var Stockholms undergång. Det förutsätter lite tid eftersom jag tycker att novellantologin är en långkaramell och man behöver kanske tycka att skräck redan är en älskvärd genre, men inte heller nödvändigtvis. Som ni märker är jag inte jättemycket för puttinuttiga och romantiska sommarromaner.

7. Strand eller hängmatta?
Hängmatta hade jag gärna valt om jag hade ägt en eller hade haft möjligheten att äga en, så mest troligt blir i alla fall läsning på stranden av om bara den där solen kan komma på långbesök någon dag.

8. Deckare eller roman?
Jag känner att det är lite hugget som stucket på ett sätt. Deckaren får gärna gå åt skräckhållet till och romanen får gärna tillhöra någon av mina favoritgenrer!

9. Favoritgenre?
Ja, jag är ganska så alläsande, men skräck eller rysare, ungdomsromaner och novellen som format är i alla fall tre bestående inslag som jag ofta uppskattar och tycker väldigt mycket om. Dystopier säger jag uppenbarligen inte nej till, och ofta tillhör dystopierna jag gillar mest ungdomsgenren…

3 thoughts on “Sommarläsningstaggen:

    • Elina skriver:

      Jepp, det är den kursen jag läser! (: Vad kul sammanträffande. Synd att vi inte läste den samma sommartermin bara – det hade varit extra kul! (; (:

Kommentera gärna!

