Juniläsningen:

Juniläsningen består av följande verk:

  • J. R. R. Tolkien – Bilbo
  • Roald Dahl – Kalle och chokladfabriken
  • H. C. Andersen – The Red Shoes (saga)
  • Washington Irving – The Legend of Sleepy Hollow (novell)
  • Bröderna Grimm – Askungen (saga)
  • Bröderna Grimm – Snövit (saga)
  • Bröderna Grimm – Lilla bror och lilla syster (saga)
  • Neil Gaiman – Kyrkogårdsboken
  • Charles Perrault – The Red Riding Hood (saga)
  • Charles Perrault – Blue Beard (saga)
  • Johan Ring – Rent-A-Claus (novell)
  • Emanuel Blume – Koma (novell)
  • Lova Lovén – Under hennes hud (novell)
  • Stewe Sundin – Stalaktit (novell)
  • Jonas Karlsson – Ingenting (novell)

Jag känner att i juni har jag läst mer än vad jag har haft ork att skriva. Det syns på hur många av verken som faktiskt har en recension uppe på bloggen och inte ännu. Som ni ser har jag trots allt läst ganska mycket (om än många sagor och noveller): 15 verk och sammanlagt cirka 816 sidors läsning. Jag är mycket nöjd med de enskilda verken och att jag ändå fått en del läst både tack vare och trots sommarkursen jag läser. Det är ju trots allt så att jag läser en hel del facklitteratur förutom det skönlitterära…

Juni har nog gett mig lite väl få möjligheter att läsa utomhus, vilket jag hoppas juli kan ändra på. Bäst i juli är nog faktiskt tre av novellerna jag läst den här månaden: Koma, Stalaktit och Under hennes hud. Det två sistnämnda kan man förvänta sig recensioner på inom den närmsta framtiden. Alla tre noveller är finfina exempel på hur man kan lyckas skriva bra, läsvärda noveller på kort om plats, vilket jag skulle anse är en konst. Jag hoppas också att juli bjuder på en del tid för novelläsning, för det är ändå bästa läsningen när det är ganska mycket tung läsning i livet i övrigt.

Kommentera gärna!

