Stalaktit

stalaktit-800x1135[1]Stewe Sundin har jag heller inte läst förut och jag blev ännu mer imponerad av hans novell än Lova Lovéns. Jag tvekade till och med lite innan jag tog mig an denna strax efter Lovéns av rädsla för att bli besviken. Men det blev en fullträff kan man väl säga. Jag hade inte behövt vara nervös och jag tycker att det är en riktigt välskriven och obehaglig novell på flera sätt… Novellen börjar med meningarna:

”Jag minns hur mörkrädd jag var som barn. Hur svårt det kunde vara att somna. Särskilt när mamma förbjudit mig att ha nattlampan tänd.” (sid. 1).

Det jag med denna början inser är att personen som berättar historian i novellen antagligen är vuxen nu… Det vi kanske inte anar fullt ut precis i början är vilken situation huvudpersonen i fråga verkligen haft som barn. Det kryper nämligen på, undan för undan, och det finns något väldigt obehagligt med hela berättelsen: sett till huvudpersonens känslor för sin mamma, för sig själv, för andra, vad hon upplever inombords och i magen (där det känns som om något växer, något vasst och något obehagligt, som ju på något sätt också symboliskt blir en bild av alla de där mörka känslorna som måste samlat sig på hög genom åren som barn)…

I och med slutet, som jag naturligtvis inte kommer att säga så mycket om här, måste jag också säga att det ligger något extra obehagligt i att läsa början igen och inse att huvudpersonen i fråga alltså är vuxen nu. Det kan låta galet, konstigt och fruktansvärt att känna ett obehag inför detta med tanke på det andra jag avslöjat om huvudpersonens livssituation… Men den tanken och känslan föds.

Stewe Sundin lyckas också han att skapa något riktigt otäckt och obehagligt på kort om plats, och det ligger som jag sagt tidigare absolut en skicklighet i det. Jag är mycket imponerad.


Stalaktit [Elektronisk resurs]
Författare: Stewe Sundin
Förlag: Swedish Zombie (2015)
ISBN: 9789188185037
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Stalaktit

Kommentera gärna!

