Fienden

untitledJag hade inga som helst förväntningar på Charlie Higsons Fienden. Här är ännu en bok jag personligen inte tycker är särskilt snygg, vilket egentligen bidrog än mer till känslan av att inte ha några förväntningar… När jag hittade den på bibblan tänkte jag faktiskt att de skulle kunnat satsa på en lite mer lockande framsida. Det gör sig gällande hela serien.

Detta är en berättelse som utspelar sig en tid efter en oerhörd smitta, ett virus, något som drabbat de vuxna som insjuknat sakta, men hänsynslöst, men inte de unga… De vuxna har blivit ”levande döda” och det mer direkta sambandet som ålder och smittan verkar ha, har också lett till att ordet ”vuxen” blivit synonymt med ”de levande döda”.

Dilemmat i denna historia är såklart hur de allra yngsta har, eller hur de kan, ha en chans mot de smittade vuxna och andra faror som lurar för ett barn… Hur ska en åttaåring eller en ännu yngre person kunna försvara sig?

Det ligger verkligen något ovanligt över denna roman (vad jag hittills snubblat över), där barnen tvingas bli väldigt vuxna för att överhuvudtaget har en chans att överleva, och där de samtidigt räds att bli äldre (då de inte vet vad som händer när de når en viss ålder rent tekniskt närmar sig vuxen ålder)… Det är dessutom mycket råa scener och språkbruk, mycket våld, blod, men samtidigt förstärker det överlevnadskänslan, domedagskänslan samt det allvar som följer dessa två känslor… Barnen har tvingats bli lagkamrater, överlevare, mördarmaskiner, men samtidigt vet de inte vem de kan lita på eller ej…

Jag gillade den här ganska mycket faktiskt. Den kändes annorlunda, men jag vet inte om jag gillar den tillräckligt mycket för att fortsätta läsa serien i sig dock bara…


Fienden
Författare: Charles Higson
Förlag: Bonnier Carlsen (2010)
ISBN: 9789163867132
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Kommentera gärna!

