Tematrio: Sommarens bästa

tematrio”Berätta om sommarens tre bästa läsupplevelser!” uppmanar Lyran denna vecka.

Det kan ju jag tycka på ett sätt inte är det lättaste. Jag har läst mycket jag tycker är okej eller ganska bra till bra, men sedan tycker jag det är så himla svårt ibland att särskilja det där man tyckt så mycket om! Det kan faktiskt vara svårare än att säga vad som ogillats eller gillats lite mindre… Jag gör likväl ett försök:

1. Keplers Stalker måste faktiskt nämnas. Jag hade inte så höga förväntningar på den här även om jag hoppades att den skulle vara en riktig bladvändare. Stalker är nog ändå en av mina topp-tre vad gäller Keplers serie hittills, då jag upplever den spännande, som en bladvändare, tempot är ganska högt och den känns lite nyskapande ur en synvinkel (på samma sätt som jag kände med Hypnotisören främst (och den är fortfarande nummer ett!)). Kapitellängdskoden som Kepler knäckt tillsammans är fortfarande så passande mig och min läsning! Jag får helt klart mycket mer läst på en dag, oavsett om jag tyckt att jag har haft mycket eller lite att göra, och det kan jag verkligen tacka de korta (läs: lagom långa) kapitlen för!

2. Emanuel Blumes Koma är också klart en favorit i sommar! Jag föll för språket och novellen handlöst och kallade det min kopp te. Och just den här novellen av Blume är just det – min kopp te, alla dagar i veckan. Jag är så imponerad, fascinerad, inspirerad av författare som lyckas göra något stort av något litet och göra något stort på så lite plats! Koma är nog min första kärlek denna sommar (ja, för man kan faktiskt bli kär i skräckberättelser)! Det jobbiga för Blume framöver lär ju kanske vara att servera just mig som läsare en så passande kopp te igen!

3. Stewe Sundins Stalaktit är helt klart min andra förälskelse denna sommar! Jag föll för denna skräckberättelse också och mycket av det som sagts om upplevelsen av Blumes Koma kan copy-paste:as direkt hit. Just Stalaktit ger  mig kanske mer skräckäkta rysningar än vad mycket jag förtärt i skräckkursen ens har gett mig i sommar. Detta på grund av att jag upplever ett obehag när jag läser den, men det betyder ju också att Sundin har lyckats enligt mig… Precis som huvudkaraktären i novellen har jag lite av en molande värk i magen efter läset… Men novellen skulle alltså inte vara lika mäktig om jag inte kände så!

8 thoughts on “Tematrio: Sommarens bästa

    • Elina skriver:

      Ja, det är ju deckare men inte som den klassiska på flera sätt. Vissa av Kepler är väl dock mer ”deckare” än andra! (; (: Jag ska inte ljuga!

Kommentera gärna!

