Coraline

CoralineNeil Gaiman mötte jag i somras i Kyrkogårdsboken och sedan såg jag den animerade filmen Coraline i sommarkursen även om många varmhjärtat rekommenderade boken! Så nu tänkte jag helt enkelt när jag var på biblioteket för ett litet tag sedan, att jag var tvungen, tvungen, att ta med Coraline hem (jag har dragit på det för länge i och med att även många bokbloggare tipsat om den!).

Den gick snabbt att läsa och jag förstod också mycket fort att en hel del skilde sig från filmen, även om jag såklart kan se många gemensamma nämnare… Dock vill jag nog nästan se boken och filmen som två helt skilda och egna verk på grund av de olika nämnarna de bär…

Coraline är som bok en riktig pärla! Jag tycker att jag ser så mycket mer symbolik, så mycket mer hos Coraline som person och jag kan tycka att det är befriande med en karaktär som både är tjej, vågar visa sig lite osäker om hon är det, men att hon ändå och även är stark och, som hon själv säger ”modig”, när det verkligen behövs (varför har man placerat en pojke vid Coralines sida i filmen?)!

När Coraline hittar dörren till den igenmurade lägenheten, väcks verkligen en nyfikenhet, både hos Coraline och hos mig som läsare… Det är också ganska obehagligt, men också spännande, att denna dörr helt plötsligt visar sig vara portalen till en parallell värld vari Coraline kan hitta en spegel av sin värld – sin lägenhet, sin mamma, pappa, grannarna (men i denna värld har alla knappögon istället för vanliga ögon!)… Det obehagliga ligger mycket i att Coralines ”andra mamma”, ”andra pappa” och ”andra grannar” är så inställsamma, så oerhört måna om henne, vilket de inte är i den verkliga världen…

Fastän boken kanske inte är en överraskning som sådan, tack vare att jag alltså sett filmen, så tycker jag faktiskt att jag blir positivt överraskad av boken på många sätt! Filmen är mer ett fristående verk som tagit inspiration av Coraline som bok, vilket kan förklara en del… Men det finns något extra som tilltalar mig i boken:

Språket (ja, det är en översättning det vet jag), känslorna, det symboliska, katten i relation till enbart Coraline (till skillnad från filmen där det är pojken som har mest relation med den) och även det mer verklighetsförankrade (eller hur jag nu ska förklara det, men det blir inte lika överdrivet och bortdrivet från verkligheten i boken som i filmen).

Avslutningsvis kan jag konstatera att jag gillade Coraline mycket och rakt igenom som bok. Filmen uppskattar jag mycket också, men jag måste se den som ett enskilt verk lite mer oberoende av boken för att kunna göra det.


Coraline
Författare: Neil Gaiman
Förlag: Bonnier Carlsen (2003)
ISBN: 9163827263
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 thoughts on “Coraline

Kommentera gärna!

