Kulturkollos tisdagsutmaning: tre snabba om Japan

Denna veckas tisdagsutmaning lyder som följer: ”Vad tänker ni på när ni hör ordet Japan? Skriv ned de tre ord som kommer till er och svara sedan i kommentarerna eller i egen blogg, twitter eller på FB.”

Jag svarar som ni kan se här på bloggen och för egen del tänker jag på:

1. Skräckfilm
2. Sushi
3. Tokyo

Mina kommentarer blir således:

1. Jag såg ”Ringu” (som eventuellt lite för ung) men redan då konstaterade jag att jag gillade japansk skräck (inte minst för att den koms ihåg då den om inte annat skiljer sig lite från amerikanska skräckisar man kanske är mer van att se). Idag tittar jag och sambon ibland på japansk, eller åtminstone asiatisk, skräckfilm, kriminalfilm och ibland också dramafilm. Och ofta är det riktigt välgjort och sevärt.
2. Sushi, sushi, sushi – maträtten jag oftast inte gillar men vill gilla! Jag har gillat sushi två gånger i mitt liv och jag hittar inte tillbaka till dessa fantastiska upplevelser! Jag gillar på långa vägar inte alla smakkombinationer när det kommer till sushi, men de där jag borde gilla..!
3. Tokyo är just vad jag önskar besöka någon gång under min livstid. Sambon har samma dröm (kanske till och med starkare). Och med det drivet i fokus: vi borde lyckas en dag (även om det kanske inte är riktigt än)!

6 thoughts on “Kulturkollos tisdagsutmaning: tre snabba om Japan

    • Elina skriver:

      Udda vet jag inte! (; (: Det jag gillar med japansk skräck är att de ofta inte är så enformig som vissa amerikanska skräckfilmer kan vara. Sedan finns det ju i och för sig en japansk stil som är återkommande i vissa perspektiv också! (: Men jag gillar att få uppleva mer än ett sätt att göra en viss genre på! (:

Kommentera gärna!

