Fem frågor: Stewe Sundin

5 frågorFem frågor är alltså tillbaka och först ut i höst är ingen mindre än: Stewe Sundin, mannen bakom novellen som slog mig med storm i somras – Stalaktit. Jag har nämnt den ett antal gånger och i olika sammanhang under sommaren, bland annat här och här, men det är också för att jag tycker den är fantastiskt bra (mer om allt detta återfinns i länkarna).


 

stewe

Fem frågor till Stewe Sundin:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Lat, tvivlande och fixerad.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Flera faktorer är avgörande; tillfällen av skrivro, finna ordrytm, de där sällsynta stunderna där berättelsen föder sig själv och man själv intar passagerarsätet, disciplin att knacka ner det som ligger färdigt i skallen, etc.
Men viktigaste är nog promenader. Det är ofta där idéer blir till.  Även under omskrivningar och renskrivningar har jag en tendens att pausa för att vanka omkring planlöst i hemmet.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Nu är det väl omkring sju år jag sporadiskt bidragit med tiotalet noveller till publicering, så det är ju ingen större konst att minnas rubbet hittills.
Men jag säger Vägsjäl trots att jag inte sett den själv ännu. Det är en seriebok, eller snarare en samling illustrerad desillusion, som jag och mästertecknaren Janne Karlsson jobbat hårt på.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
Ingen egentligen. Visst händer det att man önskar man vore lika skicklig som vissa av favoritförfattarna eller tycker vissa infallsvinklar är sanslöst bra, men på hela taget blir det mest som att mima framför spegeln med hopprep när man försöker föreställa sig stå på omslaget till någon annans bok.
Lyckas jag finna något som liknar en egen litterär röst är jag på hela taget nöjd.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Jag har inte många bokdiskussioner i min vardag. På antisociala medier har jag på sistone flaggat för serieboken Roba From Uruk – Bob The Ripper av Cadial, plus den självbiografiska I Jean Hillikers Skugga av James Ellroy.

 


Foto: Stewe Sundin


Kommentera gärna!

