Lättläst: Mördaren i parken och andra skräckberättelser

mordaren-i-parken-och-andra-skrackberattelserJag lånade för ett tag sedan Mördaren i parken och andra skräckberättelser från biblioteket och tänkte att det kanske, kanske kunde vara något (både för mig och kanske till och med i skräcktemat jag påbörjat i svenskan nu i höst).

Jag hade aldrig hört talas om Lena Ollmark, jag hade inte jättestora förväntningar med detta utan hoppades… Och: jag blev väldigt imponerad. Jag tyckte om alla fem skräckberättelser mycket. Berättelserna skiljer sig en hel del från varandra och med det finns det både noveller som är mer suggestiva och andra som är än mer blodiga och rättframma.

Jag har också testat att högläsa två olika noveller för två av de grupper jag har i svenska och båda har fungerat bra för det tänkta sammanhanget. Då har eleverna själva fått tänka till lite om vad som kanske döljer sig bakom novellernas titlar, trots att inte alla ger så mycket hintar… Jag har förvarnat grupperna om vilken av berättelserna som innehåller ganska mycket blod, och då har de kunnat ta hänsyn till detta och sina kamrater när vi kommit överens om vilken novell som ska läsas.

Jag upplever, som några av eleverna varit inne på, att Ollmark är bra på att skapa en känsla och att man som läsare får bilder framför sig. Jag tror att det är vanligt idag att just möta skräck främst genom tv-rutan. Att få uppleva en novell som tillhör skräckgenren, kan nog vara en ganska imponerande eller intressant kontrast med tanke på detta.

Mina kanske två absoluta favoriter i Mördaren i parken och andra skräckberättelser är ”Mördaren i parken” och ”Döden på tallriken”. Det är kanske de minst suggestiva, men jag gillar rivet jag känner efter att ha avslutat dem. De mer suggestiva berättelserna kommer strax härefter, kan också meddelas, då jag gillar alla fem berättelser skarpt.


Mördaren i parken och andra skräckberättelser
Författare: Lena Ollmark
Förlag: LL-förlaget (2014)
ISBN: 9789170534812
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 thoughts on “Lättläst: Mördaren i parken och andra skräckberättelser

    • Elina skriver:

      Jag gillar henne verkligen och just att hon inte bara har en röst utan flera, eller hur man ska säga! (: Oj, oj. Det måste jag nog kika in då!

      Jag har sett att du utmanat mig och har jag tiden/orken kommer jag absolut göra det! Jag tycker det är jätteviktigt och hoppas därav att jag får ihop den tiden/orken! Men jag har alldeles för mycket recensioner som ska skrivas och andra vardagsmåsten för stunden. ;P

Kommentera gärna!

