På flykt

Eli läser och skriver utmanade mig här om dagen att delta i Janina Kasteviks (från bloggen Bläddra! Bläddra!) initiativ och utmaning. Utmaningen handlar om att skriva om böcker om barn på flykt, och även om jag kanske inte har jättefärska böcker främst på lager, så vill jag nämna tre verk som betytt något oerhört för mig, både när jag själv var yngre och nu när jag är äldre. Jag kommer med andra ord att presentera tre verk som fått mig att inse att vi måste försöka förstå att allt inte är så lätt – varken att komma på tanken att fly, att fly eller att ha flytt:

  • Annika Thors En ö i havet-serie

Nu har jag valt den skhavetrud som jag själv upptäckte seriens första bok i. Det handlar om andra världskriget, det handlar om att lämna sin familj, sin trygghet och sitt hem, för att allt det där redan börjat raseras på det som ska vara den trygga hemmaplanen… Fyra böcker ingår i serien: En ö i havet, Näckrosdammen, Havets djup och Öppet hav.

Huvudpersonerna Stephie och Nellie anländer till slut till Sverige, ensamma och utelämnade förutom till varandra, men så upptäcker de att det inte är tänkt att de ska bo tillsammans ens… De ska bo i olika familjer, de kan inte språket, inget är jättelikt det de lämnat, för att nämna några konstateranden. Som läsare får man ta del av främst Stephies perspektiv, men också Nellies, också deras tankar och känslor och jag berördes så mycket som ung av denna serie och gör det än idag!

  • Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam

jag_heter_inte_miriam-axelsson_majgull-30364142-1037994729-frntlDetta är det verk jag har läst ganska nyligen och som både handlar om andra världskriget, men som faktiskt också känns extra dagsaktuell tack vare att huvudpersonen är rom och för att den också har ett nutida perspektiv på det hela.

Miriam är ung när hon ganska brutalt först tvingas från tryggheten och familjen för att man mer eller mindre taktiskt delar på de romska familjerna. Miriam förstår inte riktigt vad som pågår, mitt i den raserade tryggheten, men så mycket vet hon att många inte gillar romerna och det är också det som senare får henne att fatta ett livsavgörande beslut när hon en av gångerna transporteras till ett av många läger… Miriam är ett exempel på någon som är på flykt på fler än ett sätt. Hon är på flykt, ofrivilligt, från familjen och tryggheten, men hon är i allra högsta grad också på många sätt på flykt från sitt ursprung och sitt egentliga jag.

  • Susan Abhulawa Morgon i Jenin

fa5c8f2e75696da1e3b41b819d5950df-morgon-i-jenin[1]Detta är en av de tyngsta romaner jag har läst, mestadels just på grund av innehållet. Morgon i Jenin handlar om Palestina- och Israel-konflikten, det handlar om komplexiteten i en konflikt av detta slag, konsekvenserna och de obeskrivligt starka känslorna inför ”fienden” som man kanske har mer gemensamt med än vad man tror. Boken handlar också om varför ”hjälp på plats” inte är ett alternativ ibland, och varför flykt inte är något man väljer som ett första alternativ, men som läsare kan man förstå varför man väljer att fly, varför man kanske ser det som det enda möjliga för att slippa leva i rädsla…

Morgon i Jenin kretsar må hända inte kring en huvudperson som själv är barn då hon/han flyr i en andemening, men den kretsar åtminstone och helt klart kring både barn och unga som, om inte annat, flyr in i sig själva för att slippa komma i kontakt med alla hemska minnen, känslor och tankar som gror och gror inom dem… För romanen tar bland annat upp vad som händer, främst barn och kvinnor, utanför och innanför flyktinglägren.


Själv utmanar jag den som känner sig manad att komma med viktiga boktips och som helt enkelt inte deltagit i detta fina initiativ ännu.

Kommentera gärna!

