Lättläst: Var det bra så?

var-det-bra-sa-lattlastDetta är en uppväxtskildring med fokus på 70- och 80-talet och Lotta, en tjej boende i förorten Stensby, som kanske inte riktigt skriver under på vad nyheterna påstår om just hennes uppväxtort.

Det har varit bråk med turkklassen.
Det är ofta bråk.
Men nu ska barnen få bättre kontakt.
De ska pyssla tillsammans. (sid. 16).

Jag vet inte varför jag inte kan gilla den här romanen mer än vad jag gör, men kanske är det något med att den just är lättläst och jag tycker att det i just detta fallet och för mig gör att det känns som om det fattas delar. Så denna lättlästa version är för mig okej, men inte så mycket mer (men jag har inte läst Lena Anderssons originalverk vill jag samtidigt påpeka)…

Kommentera gärna!

