Fem frågor: Emanuel Blume

5 frågorDet är festlig fredag idag och dags för Fem frågor och Emanuel Blume. Detta är författaren bakom Valrossen – och min andra stora kärlek för sommaren – Koma. Även denna novell har jag nämnt ett par gånger och i olika sammanhang, bland annat här och här. Speciellt kärleken Koma lär kännas genom mina ögon i länkarna ovan- Jag måste också säga att responsen jag dessutom fick från Blume (i samband med att han svarat på mina fem frågor) gjorde mig oerhört varm i hjärtat och faktiskt rörd till tårar. Med det sagt följer nu Blumes svar:


Emanuel

Fem frågor till Emanuel Blume:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Metodisk, känslosam och pretantiös.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
För mig handlar det mycket om att ta sig tid och bestämma sig för att ”nu ska jag skriva”, även om det känns som att man har tusen andra saker man borde göra. Sen brukar det räcka med några minuter innan jag kommit igång och fått upp skrivflödet. Att ta vara på inspirationen när den kommer (utan att för den sakens skull gå omkring och vänta på den) är också viktigt. För mig händer det ofta när jag cyklar, mitt under ett möte på jobbet eller när jag hör något på radion. Skriv ner idéerna direkt!

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?

Jag håller på med ett bokmanus just nu som jag tänkt på i många år, både före och efter att jag började skriva. Det är ett slags science-fiction-drama som jag ägnat så mycket tid och tankar åt, både passiv och aktivt, att jag aldrig kommer att få det ur skallen hur mycket jag än skulle försöka. Det handlar om en rymdresa till en nomadplanet som passerar genom solsystemet år 2112, och huvudpersonen är en melankolisk svensk-kenyansk astrofysiker. Bara en sån sak.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
En ungdomsbok faktiskt – ”Tordyveln flyger i skymningen” av Maria Gripe. Den är fantastisk på så många olika sätt, och precis så gåtfull att man hela tiden har känslan av att det finns något kvar som man inte har upptäckt än. Annars ”Contact” av Carl Sagan.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Stephen Kings ”Doktor Sömn” som jag nyss läst klart, men det är mest för att den var så lång och tog så lång tid att läsa, och att jag alldeles innan den var slut kom på att den faktiskt var ganska dålig.

 


Foto: Isabel Evers


Kommentera gärna!

