Fem frågor: Elisabeth Östnäs

5 frågorDet är festlig fredag (och närmare bestämt bokmässofredag) och dags för Fem frågor. Idag är det Elisabeth Östnäs dag. Elisabeth är författaren bakom novellen ”Djuptjärn” i 13 svarta sagor. ”Djuptjärn” upplever jag som en spökhistoria, återberättad, eller tillbakatänkt på, framför den sprakande och varma brasan… Elisabeths novell är välskriven, och jag undrar om jag inte skulle se ännu mer i den om jag läste om:


Fem frågor till Elisabeth Östnäs:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Produktiv, researchfokuserad och historiefascinerad.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Te.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Turid-böckerna ligger mig väldigt varmt om hjärtat!

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
Jag hade hemskt gärna skrivit Den tionde sånggudinnan av Carina Burman.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Wylding hall av Elizabeth Hand! Fantastisk författare som borde ha översatts för länge sedan.

 


Foto: Roger Nellsjö


Kommentera gärna!

