Barnvakten

1033670Visst har jag hört talas om Sofie Trinh Johansson, men jag har aldrig kommit mig för att läsa, förrän nu. Sanningen var att jag knappt kunde bärga mig när jag lade ihop vad novellen handlade om, titeln och framsidan… Det kändes bara givet och klart att måste-läsa denna novell!

Jag menar titeln Barnvakten som skräcknovell och med den oskydliga och i samma andetag lite mystiska framsidan? Och dessutom ordval i beskrivningen av novellen såsom ”Sextonåriga Sandra är gravid och har bestämt sig för att föda sitt barn och ta hand om det på egen hand. Men pengar är ett problem.” och ”Pojken hon ska sköta om heter Benjamin och sägs vara lite annorlunda, lite blyg. Och det stämmer. Benjamin är inte som andra barn.”. Jag förstår som potentiell läsare direkt att det här är något: Sandra gör i princip vad som helst för sitt ofödda barn och hon vill, trots sin ringa ålder, klara sig själv och ge sitt barn en trygg framtid. Sandra tackar därför naturligtvis ja när hon får ett oerhört generös summa i lön om hon är barnvakt åt just den lilla pojken som sägs vara både annorlunda och blyg… Men vad innebär ”annorlunda”? Och vad menas med att detta stämmer och att inte är ”som andra barn”?

Jag läste denna novell i två sittningar på grund av viss tidsoptimist när jag påbörjade den… Den första miljön var dock kanske inte den mest stämningsfulla, då jag läste den mitt på ljusa dagen och med massa sorlande människor i bakgrunden… Den andra miljön passade dock novellen perfekt, hemma i sängen, när det mörknat och innan läggdags…

Det här är en sådan där passande novell för den som uppskattar att bli lite smårädd i kvällsmörkret nu i höst. Den passar också väldigt bra att läsa innan läggdags och utan att ha någon tidspress över att egentligen hinna med den (man ska alltså inte läsa den i den stressfyllda och omväxlande vardagen såsom jag gjorde då jag ju faktiskt inte hann läsa klart den – mestadels för att man kan bli avbruten mer abrupt och precis när som helst)…

Det finns så mycket vardagskänslor och vardagsglimtar i Barnvakten som höjer själva helhetsintrycket ytterligare en bit och som gör att Sofie Trinh Johansson bevisar (i alla fall för mig) att detta är ytterst viktiga och effektfulla detaljer. Jag känner så väl igen mig i den där känslan av att till exempel misstänka att jag gör mig själv rädd för ingenting alls (och i Sandras fall tänker jag att hon kanske skyller den känslan lite på att hon både är ung, i en ny situation och dessutom är gravid)…

Detta var sannerligen ett måste-läs och är ett måste-läs för den som vill läsa något välskrivet på kort om plats och som garanterat kan läsas ut en mörk kulen höstkväll! Jag gillar novellen mycket och inser samtidigt att jag kommer få bekanta mig mer med Sofie Trinh Johansson någon gång i framtiden.


Barnvakten [Elektronisk resurs]
Författare: Sofie Trinh Johansson
Förlag: Swedish Zombie ()
ISBN: 9789188185068
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Barnvakten

Kommentera gärna!

