Fem frågor: Love Kölle

5 frågorFestlig fredag allesamman! Idag är det Fem frågor och huvudperson är Love Kölle. Love är författare till novellerna ”Den sjunde” och ”Hungrig skugga” i 13 svarta sagor. ”Den sjunde” upplevs av mig som en blodig, kall och på något sätt saklig novell… Den leker en hel del med tanken på vad vissa förutsättningar i samhället skulle kunna frambringa för typ av handel med tanke på efterfrågan. Den novell jag personligen gillar allra bäst, av Love Kölles två, är dock helt klart ”Hungrig skugga”. Jag gillar utgångspunkten för novellen som indikerar att en viss varelse, eller om man kanske ska beskriva det som en art, har funnits sedan urminnes tider och vilka förutsättningar dagens samhälle ger denna typ av varelse eller art… Om man livnär sig på andra människors mörka känslor, så finns det kanske utan tvekan en hel del att äta av i vår nutid? Love Kölles svar på mina fem frågor lyder som följer:


unnamed

Fem frågor till Love Kölle:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Produktiv, fantasifull, humoristisk.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Bra musik. Varje steg i min skrivprocess – från de första idéerna till det sista redigeringsarbetet – ackompanjeras av någon form av musik. Inte sällan skapar jag unika spellistor för varje projekt, dels med låtar som främjar inspirationen och som får mig att hamna i rätt sinnesstämning, dels med spår som skulle kunna fungera som soundtrack till den aktuella berättelsen.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Jag minns inte titeln, men jag kommer (förmodligen) alltid komma ihåg min allra första novell – en actionspäckad deckare som helt oblygt plagierade såväl James Bond som Die Hard. Jag tror jag var 9, 10 år när jag skrev den, och jag minns att intrigen kretsade kring terrorister jagade av berättelsens protagonister – två medelålders polisgubbar som resonerade och pratade som barn i min egen ålder.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
”The Naked Lunch” av William S. Burroughs.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Just nu är det mycket prat om min kommande kortroman ”Ingrid”. Eftersom förlaget ännu inte utannonserat någonting kan jag inte avslöja något om handling, releasedatum eller liknande. Men jag kan säga som mycket som att boken är en skräckis (fast tänk Hammer Horror, snarare än King och Ajvide Lindquist).

 


Foto: Maria Hansson


Kommentera gärna!

