Färjan

frjan-strandberg_mats-33226912-frntlJag har haft Mats Strandbergs Färjan som kvällslektyr från och med den dagen den damp ner med posten. Ibland har jag bara haft tid att läsa lite, men snabbt var jag också tvungen att skapa mig mer tid de kvällarna jag kunnat ägna mig mer helhjärtat åt läsning. Och ju mer jag läste desto mer tyckte jag att jag kom in i bokens takt, känsla och illabådande och oundvikliga framtid.

Ramarna är så otroligt raka och fina (vem har inte kommit på detta koncept tidigare då det är så briljant – och samtidigt – tack, att just Mats Strandberg kom på det och ingen annan): en färja, som i sakta mak ska korsa Östersjön, 1200 passagerare, den personal som behövs på det, alla fördelade i färjans hyttar. Färjan ger följande förutsättningar: trånga korridorer, distansen från fastlandet med allt detta innebär, den ger en taxfree-butik, restauranger och klubbar. Alla dessa delar ger ju såklart utan ytterligare delar upphov till en ganska osäker tillvaro för samtliga passagerare och samtlig personal. Alla är instängda på en begränsad yta med begränsade möjligheter till kontakt med andra utom denna sfär. Så med detta konstaterat: Vad skulle hända om man lade till ytterligare en ingrediens? Låt oss säga: En fortgående spridande smitta?

Jag tycker verkligen att idén är så briljant! Vad kan inte vara otäckare än både något vardagligt och välbekant som en färja (eller talar jag för mig själv nu i egenskap av att vara en halvfinska?)? Vad är sedan inte obehagligt om man ser till färjans begränsade yta, trånga utrymmen och det faktum att färjan befinner sig på öppet vatten och utan direkt kontakt med fastlandet under viss tid? Jag ryser mer vid tanken nu än innan jag läste Färjan och det får mig att tänka att Mats Strandberg verkligen lyckats med det han tänkt lyckas med.

Nej, enligt mig finns det inte något att klaga på vad gäller den här romanen. Jag var nervös för att jag skulle tycka att det skulle bli för många karaktärer att hålla reda på eftersom man som läsare möter ett ganska stort antal förstaperspektiv i romanen i de olika kapitlen… Men jag stör mig inte alls! Eller, jo, visst stör jag mig kanske på hur vissa personer är som just personer (vissa skulle jag aldrig velat träffa i verkligheten), men jag stör mig inte på inslaget som sådant och jag tycker att personbeskrivningarna känns bra, levande och riktiga.

Jag visste inte alls vad detta skulle vara för slags roman, mer än att genren var skräck. Med detta visste jag inte vad ondskan eller tvisten skulle kunna vara i romanen. Jag tycker också att det romanen förmedlar inte känns ringrostigt eller uttjatat på något sätt, fastän man kanske borde tycka det å ena sidan. Jag gillar det dock, jag köper det med hull och hår – och – vad gäller allt blod: det måste höra en sådan här roman till!

Jag blir heller inte klok på en mening som återfinns framemot slutet, då denna mening får mig att spänna hela kroppen och energiknölarna och mina skräcktentakler säger mig att om detta varit en populär film, så skulle den absolut, utan tvekan och inom en snar framtid komma en uppföljare.

Färjan är så välskriven språkligt som den är, tycker jag att den på ett sätt passar alla. Alltså: kanske också den som inte vanligtvis läser skräck och kanske även den som tycker sig ha tröttnat lite på genren. Jag är överraskad, överrumplad och överförtjust i denna roman! Det är en av mina mest passande koppar te detta år och jag kan inte annat än hylla den (och kanske hylla den lite till!?)!


Färjan
Författare: Mats Strandberg
Förlag: Norstedt (2015)
ISBN: 9789113060309
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


6 thoughts on “Färjan

  1. Amanda skriver:

    Roligt att du också gillade den! Jag tyckte också att den gjorde så bra ifrån sig med att vara klassisk skräck på vissa sätt och ändå lyckas vara nyskapande och inte det minsta tråkig. Mycket rolig bok att läsa, trots allt blod… 😉

    • Elina skriver:

      Jaaaa! ;D Det är ju lite av ett konststycke i sig! Och jag tror faktiskt att den skulle kunna passa vissa som inte föredrar skräck eller tror att de inte klarar av det (i alla fall om de köper den extra ingrediensen han lagt till!)! (: (;

Kommentera gärna!

