Fem frågor: Christina Norlander

5 frågorDet är festlig fredag och än en gång Fem frågor. Idag står Christina Norlander i rampljuset. Christina har författat novellen ”Följeslagare” i 13 svarta sagor. ”Följeslagare” är en ganska suggestiv berättelse på så sätt att den leker med tanken att vi alla har följeslagare som vi inte bör känna till/kunna se, men i vissa fall kan på grund av skada mot huvudet… Jag gillar att Christinas novell är skriven ur ett barns perspektiv. Christina Norlanders fem svar är följande:


chris foto

Fem frågor till Christina Norlander:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Arbetsam, missnöjd, wierd.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
En period varje dag när jag har tid till skrivandet och inget annat som pockar på min uppmärksamhet.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
”Avliva”, en novell om en flicka i fosterhem som bara lever för sin katts skull. Hennes fosterföräldrar hotar att avliva katten varje gång hon försöker leva sitt eget liv. Slutet… ska jag inte avslöja, men det är inte lyckligt. Den var smärtsam att skriva, men jag ångrar inte att jag skrev den.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
En manga: Angel Sanctuary av Yuki Kaori. En väldigt intressant historia om en kamp mellan himlen och helvetet och människor som upptäcker att de är reinkarnerade änglar, men väldigt rörigt skriven och med mycket information att ta in. Jag önskar att jag hade kommit på handlingen, men jag skulle också ha gjort den enklare.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
En fackbok: Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson av Camille Paglia. En beskrivning av könsroller i västerländsk konst och litteratur från antiken till romantiken. Jag håller nästan inte med författaren om någonting, men boken är ändå en imponerande uppvisning av lärdom och författarförmåga, och behandlar många verk som mer konventionella kritiker missar.


Foto: Christina Norlander.


Kommentera gärna!

