Mikrorecension: Mary Jones historia

mary-jones-historia-nedtecknad-av-mej-sjalv-och-alldeles-uppriktig-om-mitt-liv-samt-om-dolores-john-silver-sa-som-jag-fatt-det-berattat-for-mej-av-domOktobers bokcirkelbok kan beskrivas som en stundom vacker och vemodig dagboksberättelse berättat av just Mary Jones, en ung, vilsen, men stark kvinna. Dagboken är skriven av henne, för henne och om hennes liv, där också John Long Silver från Skattkammarön figurerar:

”Inte mer än tolv på det trettonde var jag när jag stod på deras tröskel i Bristol, utan stort hopp om annat svar än det jag redan fått en massa gånger.” (sid. 16)

Jag gillar idén och mycket i själva boken som sådan, men har svårt att köpa dagboksskrivandet i sin helhet och boken som en dagboksroman. Det är något med alla långa utläggningar, språket och den tid det tordes ha tagit att skriva allting och lite andra tankar som spökar tillräckligt för att skapa denna känsla.


Mary Jones historia : nedtecknad av mej själv och alldeles uppriktig : om mitt liv samt om Dolores & John Silver, så som jag fått det berättat för mej av dom själva : roman
Författare: Elin Boardy
Förlag: Bonnier Pocket (2014)
ISBN: 9789174294330
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Mikrorecension: Mary Jones historia

Kommentera gärna!

