Fem Frågor: Alexandra Nero

5 frågorFestlig fredag önskar jag med Fem frågor och Alexandra Nero. Alexandra är författaren till ”Marken där är sank” i 13 svarta sagor. Som novell är ”Marken där är sank” ganska mörkt direkt inpå, fast på ett mer smygande och beskrivande sätt… Jag har svårt att beskriva den, men gillar den verkligen på flera plan. Jag kan se miljön framför mig, känslorna och bland annat känslan av kärlek men också någon slags tomhet… Alexandras fem svar på mina frågor är följande:


Alexandra Nero

Fem frågor till Alexandra Nero:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Strukturerad, ambitiös och envis.

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Att fortsätta arbeta med texten trots tvivlen som kommer när skimret har lagt sig. Och att våga lämna texten till betrodda läsare för synpunkter trots att en är redo att spy på den.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Det måste vara ”Under främmande måne” som var min debutroman och den första text jag verkligen tog på allvar.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
Bra fråga. Det finns så många välskrivna böcker och skickliga författare. Ann Leckies ”Ancillary Justice” får bli mitt svar just här och nu, för att hon skildrar en fängslande berättelse ur ett komplicerat perspektiv och skapar en känsla av att berättelsen hon skildrar är del av en stor helhet som jag inte kan se men ana mellan raderna, i det som inte skrivs.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
Just nu är det boken ”Rum utan tid” av Kajsa Brundin som är en psykoanalytisk betraktelse över tidsföreställningar, om hur vi uppfattar tiden, om våra tidsfantasier och hur de påverkar oss i vardagen, om hur vår tidsuppfattning är länkad till kroppen och samtidigt präglad av den tidsperiod vi lever i just nu. Det där var kanske lite luddigt formulerat och sammanfattat, men den är riktigt intressant.


Foto: Erika Eriksson.


Kommentera gärna!

