Djupa Ro

bokrondellen_29696387_O_1För det första: som jag letade efter denna på bokmässan och så nära jag var den hela tiden (ni vet när man är för nära och ivrig för att se det man faktiskt har framför näsan)… Så till slut insåg jag att den fanns där och bara väntade på att ha bland annat mig som ägare!

Jag visste att detta skulle vara något annat än Det är så logiskt alla fattar utom du samt Allt jag säger är sant… Eller Vi måste sluta ses på det här sättet som Bjärbo samförfattat med Lindbäck. Trots att jag med detta i åtanke försöker att tycka till om boken så blir mitt samlade omdöme detsamma:

Jag gillar boken en hel del (och med det menar jag en hel, hel del!), men jag känner inte att jag får den där slutliga relationen till den att jag skulle anse att den är en favorit på så vis.

Jag känner både igen mig och inte igen mig i olika beskrivningar i boken. Jag kan bland annat relatera att komma från en liten ort (dessutom i Småland), jag känner igen en del tankar, en del sidor hos ungdomarna i fokus… Men samtidigt tycker jag att det är mycket jag inte riktigt känner igen, som om vissa detaljer är för främmande mig, eller för flyktiga för att jag ska kunna känna på riktigt (ja, jag kan inte riktigt sätta fingret på det hela)…

På det hela taget hade jag med tanke på det viktiga ämnet och med tanke på att jag tokälskat Lisa Bjärbo där för innan, känns det som en besvikelse att jag känner lite svagare än vad jag hade hoppats. Jag känner inte mycket svagare än vad jag hade hoppats, men tillräckligt mycket för att jag ska känna mig besviken på… ja, inte Bjärbo egentligen, utan mig och min egen läsupplevelse. Men kanske hade jag för höga förväntningar? Jag vet inte.

Det finns mycket att gilla! Mycket tankar, mycket känslor och mycket vänskap, vänskap som kanske aldrig blir sig lik när Jonathan i kompisgänget inte längre lever, men ändå en stark och delad vänskap, vilket jag tycker är så fint i allt det sorgliga och vemodiga.


Djupa Ro
Författare: Lisa Bjärbo
Förlag: Rabén & Sjögren (2015)
ISBN: 9789129696387
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Kommentera gärna!

