När hundarna kommer

ba0rttgay4uo2svhbzlvLåt mig presentera en av de böcker jag vet att jag kommer utse till en av topp-i-topp-böckerna för i år! Det vet jag alltså redan och utan någon som helst större tvekan! För det här är nog den bok jag hittills både slukat på mindre än ett dygn, tokälskat språket i helt oåterkalleligt och det är också en bok med både djup, poesi och så mycket känslor! ♥

Jag vet knappt ens vart jag ska börja. Det finns så himla mycket vackert i den här vemodiga berättelsen som Jessica Schiefauer författat att det inte kommer att gå att säga allt. Delvis handlar det också om att allt inte går att sägas eftersom det är så mycket som känns, och ibland är det så svårt att sätta ord på sina känslor!

För det första är det något som jag verkligen fastnar för hos Ester och Isak. Kanske är det just det att det är dem jag lär känna bättre. De är ensamma, de ser sig själva som lite udda fåglar och så hittar de varann! De blir kära och sådär ungdomligt superförälskade i varann att de blir ett med varann, knappt kan vara utan varann… Jag känner också igen mig en hel del i Ester, inte i allt och absolut inte till fullo, men när det kommer till vissa sidor, också lite när det kommer till den där ungdomsbesattheten och en längtan efter att få vara vuxen och en känsla av att behöva samt vilja ta ansvar, på gott och på ont. Hon tror så mycket på sin sak och i det finns det något vackert, sårbart – och – både gott och ont.

För det andra måste jag nämna perspektivet. Det ligger något genialt i att egentligen inte lägga så stort fokus på varken gärningsmännen eller offret. Att lägga fokus på Ester och Isak allra främst framkallar något annat, något starkare och jag får en helt annan bild av en tragisk situation. Jag ser den utifrån en av gärningsmännens brors perspektiv, utifrån broderns flickväns perspektiv och indirekt får jag också föräldraperspektivet… Det är så klockrent, det är så svart, så vemodigt, så viktigt, så känslosamt. Och jag inser på ett helt annat sätt att det finns fler sidor, fler tankar, fler känslor än de som oftast gestaltas.

För det tredje är ju språket så väl valt, så poetiskt vackert, vemodigt, känslofyllt, att jag blir kär i varje ord, varje mening och allt den gör för, och tillför hos, historian! ♥


När hundarna kommer
Författare: Jessica Schiefauer
Förlag: Bonnier Carlsen (2015)
ISBN: 9789163880353
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


8 thoughts on “När hundarna kommer

Kommentera gärna!

