Adventsläsningsenkäten:

Jag har sett att det är många som besvarat enkäten från Johannas deckarhörna och det hade även jag tänkt göra denna decemberkväll.


Vilka böcker/vilken bok är den bästa du har läst i höst?
Och kanske dessutom bäst i år (ja, jag vet att det är ett jävla tjat), men allvarligt talat är Jessica Schiefauers När hundarna kommer så oerhört bra att den tåls att nämnas flertalet gånger ifall nu någon missat att läsa den!

Vilken är din favorit-julsång?
Jag har nog ingen direkt favorit…

Vilka böcker planerar du att läsa i december? Har du någon särskild läsning som får dig i julstämning?
Jag har börjat läsa lite i Fredrik Backmans Britt-Marie var här, men sedan har jag inte bestämt alls vad som ska läsas eller kanske-läsas i december månad. Det ter sig!

Önskar du dig någon särskild bok i julklapp av tomten, närstående eller dig själv?
En jag önskar mig ganska mycket är Lisa Bjärbos och Sara Asks Ännu mera vego, som jag vet inte är utgiven riktigt än, men hur det än är med den saken så kommer jag vilja ha den i julklapp/kunna växla in den för eventuella julklappspengar…

Hårda eller mjuka paket? Vilket föredrar du?
En ”gott och blandat” av de båda! Men kanske, eventuellt, fler hårda klappar än mjuka…

Om du skulle tipsa om en bok att ge bort i julklapp, vilken skulle det vara?
En bok jag rekommenderar till ganska många, då den nog går hem hos många olika typer av läsare, är fortfarande Fredrik Backmans En man som heter Ove. Till de lite yngre skulle jag även vilja tipsa om Tony DiTerlizzis  och Holly Blacks ”Spiderwick” samt ”Bortom Spiderwick” – se bland annat varför – här.

Glögg eller julmust, om du måste välja?
Julmusten är den dryck som jag gillar allra mest.

Har du någon bok som du sparat för att läsa under eventuell julledighet?
Nej, icke…

Knäck eller Alladinask?
Jag är en äkta chokladoman, men säger inte nej till knäck i december månad. Det blir oavgjort, med andra ord.

Hur gör vi med julpyntet. Får tomtar och gran respass redan efter Annandagen eller plundrar vi på Tjugondagknut?
Vi (jag och sambon) adventspyntar och sedan julpyntar vi lite extra med gran och lite extra tomtar innan julafton. I vårt hushåll kör vi med plastgran och den åker nog ”ner i lådan” igen närmare tjugondagen än annandagen, men specifikare än så kan jag inte vara. Allt annat pynt går samma öde till mötes som granen…

2 thoughts on “Adventsläsningsenkäten:

Kommentera gärna!

